Hur gör jag om jag vill formatera en dator med win2000 installerat? Jag vill ha bort NTFS och ha tillbaka FAT på den. Det ligger på en 20GB hårddisk som inte är partitionerad, utan det är bara en "del" på 20GB som sagt. Kan man bara stoppa i t ex win98 skivan och starta datorn? Kan man då välja ungefär som vid installationen av win2000, dvs att "formatera hårddisken med FAT32" eller något sådant så att allting raderas? Måste ha hjälp med detta, så det var därför jag startade en ny tråd. Det kanske inte är så många som kollar i min förra tråd eftersom det handlade om att installera, inte formatera. Jag vet inte om jag klarar av en massa med fdisk osv utan det är bättre om det finns enklare sätt att göra det på.. Tack på förhand!
Formatera
4 svar · 182 visningar · startad av Holgersson
Nu måste jag ha hjälp!!!
Jag testade med att stoppa i boot-disketterna, men den frågade aldrig om jag ville formatera disken, utan hittade bara det tidigare installerade w2k och ville skriva över eller nåt sånt! Ska jag köra i cd-skivan och försöka därifrån eller går det på något annat sätt? Fdisk - hur gör jag då? Jag måste ha bort NTFS och ha tillbaka FAT32 för att kunna installera win98 igen! Jag har sökt i hela wF, men inte hittat hur jag skall gå till väga. Hur gör jag? Lasp skrev tidigare att jag skulle köra bl a med fdisk/MBR eller nåt sånt. Men jag vet inte hur! Exakt vad ska jag göra? Ska testa nu med att köra i skivan och se om det kommer fram med "formatera till FAT32" och om det inte går så testar jag med win98 disketten och ser om jag kommer in i fdisk. Hur gör jag sedan när/om jag är inne i fdisk? Jag måste ha hjälp! Det sket totalt sig vid de tidigare försöken så nu vet jag inte alls vad jag ska göra..
[Redigerat av Holgersson den 15 dec 2001]
Börja med att läsa det som Reefer skrev till dig och tänk efter vad han menade. Det är bättre att försöka lösa de fel som uppstod då du installerade win2000 än att gå tillbaka till ett system som win98.
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
Du startar med W98 disketten kör Fdisk Tar bort alltihop dvs 3 ta bort.
Du måste ta bort bakifrån innan du kan ta bort allt. Kommer inte ihåg växeln för MBR. För mycket från kullen just nu.
Det verkar som om du har lite för bråttom med dina åtgärder.
Gör en plan på vad du vill åstadkomma.
Kanske en träff IRL vore det bästa. Du har ett bra språk och snabb uppfattning så det är säkert någon som känner för att hjälpa dig över tröskeln.
Sen är det bara att åk.
Var finns du?
------------------
GvdsSfdtTddv.
Jag tänkte bara säg att jag löste det med hjälp av 98-disketten samt Fdisk. Jag struntade i MBR då det verkade lite för knepigt. I alla fall så fixade det sig och jag kunde installera win98 igen. Konstigt nog så var det nu inga som helst problem med några drivrutiner eller någonting annat. I win2000 så fungerade det ju knappt att köra i en skiva i cd-romen.. Konstigt, men det löste sig. Jag kanske installerar win200 igen nån gång senare eftersom det är bättre än 98:an men jag kör ett tag med 98 nu i alla fall. Sen får vi se vad som sker.. Jag vill nu framföra ett stort tack till alla som hjälpt till i denna tråd samt i alla andra inlägg jag gjort! Det är skitbra med ett ställe som detta! Troligtvis får ni nog se mig ganska ofta med frågor i framtiden.. ;) :e