webForumDet fria alternativet

windows 2000

20 svar · 192 visningar · startad av Holgersson

HolgerssonMedlem sedan okt. 2001509 inlägg

blip

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

1 Starta datorn
2 Gå in i Bios via F1 eller Del eller vad det nu står på skärmen att man skall göra för att gå in i BIOS. Ändra uppstartssekevensen så att CD_rom är först.
3 Starta om och lägg direkt i Win 2000 cdn.

Nu skall datorn boota från cd:n, kanske behöver du trycka på en knapp för det. Läs vad som står på skärmen. Därefter bör det mesta gå bra om du har lite koll...

Fdisk behöver du inte använda normalt. Formatera med NTFS, inte FAT. Och ha gärna två partitioner så kan du ha OS och program på den ena och dina egna filer på den andra. Det blir också lättare att återställa dina egna filer om operativsystemet skulle strula i framtiden.

------------------
Spango om handikappanpassning av site:

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

[Redigerat av clarkbones den 14 dec 2001]

blip

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Stoppa i skivan o följ instruktionerna på skärmen. Du får välja hur du vill att installtionsprogrammet skall formatera disken. '

Välj således NTFS om du inte har w98maskiner i nätverket som skall få tillgång till dina filer...

------------------
Click here for free sill!

blip

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du bör välja NTFS när du installerar, såvida du inte skall ha win98 på samma maskin, annars spelar det ingen roll vad du har för olika operativsystem i övriga nätet.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Ok, så då väljer jag det medans jag installerar inte före då? Jag behöver bara in i BIOS och ändra till det där med CDn då? Det klarnar lite.. :e

Det stämmer bra det. Du får en fråga om hur du vill formatera i början av installationen.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Ok, så det är alltså ganska lätt..? ;)

[Redigerat av Holgersson den 14 dec 2001]

Ja det kan man säga att det är. Inte många val du behöver göra ens. ;)

------------------

Tack för hjälpen! Nu återstår det att se om det går bra eller inte.. :e

Lycka till. ;)

------------------

Jag håller på med installationen nu när jag skriver detta.. Jag valde "konvertera till NTFS". Var det rätt? Jag fick lov att formatera hela disken först innan jag började med 2000 installationen pga att det var nåt skit med win98 installerat före. Blir det rätt?

Låter som om det blir rätt ja.

------------------

blip

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jag klarade av att installera win2000, men jag får ingenting att fungera som det ska!

Jobbigt juh...om du talar om vad som felar så kanske vi kan hjälpa dig ;)

------------------

Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

Allting blir bara kack, och det är bl a alla drivrutiner. Kan jag göra så att jag stoppar i installations-skivan och börjar installera på nytt och sedan väljer jag "formatera med FAT32" eller nåt sånt? Och sen avbryter jag installationen. Och formaterar som vanligt med win98 startdisketten, och installlerar 98. Går det att göra så?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Har du en gång kört på en NT installation är det bäst att ta det hela helt från början
Boota från en 98 disk (Jag antar att du vet vad det är nu) Kör fdisk ta bort alla partitioner
Starat om emellan! OBS viktigt. Ta upp Fdisk igen och sätt upp en Fat32 partition.
Sen kan du gå vidare.
Fortfarande är mitt råd att välja fler Partitioner och Operativ så att man kan testa olika konfigurationer utan att tro att man är knäpp själv.

------------------
GvdsSfdtTddv.

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Ooh Glömde att du kanske måste köra en MBR /?
Dvs ta bort allt på Master Boot Record som kan lämnas kvar av NT.
Någon här kan säkert ge mer precisa instruktioner.

------------------
GvdsSfdtTddv.

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Allting blir bara kack, och det är bl a alla drivrutiner

Men vad blir bara kack bland alla drivrutiner ;)

Tro mig, såvida du inte har hårdvara som är äldre än 4-5 år så finns det ingen anledning att köra W98 istället för W2k.

------------------

Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)