webForumDet fria alternativet

MS-DOS 6.22 installationsproblem

15 svar · 227 visningar · startad av Reefer

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Försöker köra in MS-DOS 6.22 på burken men det vill sig inte, efter det att han formaterat en 500 MB FAT partition så säger han något i stil med "setup cannot install DOS on your computer, a error was detected while formatting your harddrive"

Någon som kommer ihåg vad dom där kryptiska felmeddelanden ska betyda för något?

Partitionen ligger under 8 gig naturligtvis, i övrigt är allt "modernt" påslaget i BIOS men det ska inte spela nån roll tycker jag eftersom DOS inte vet vad det är för något.

Allmän sökning på www och specifik sådan på Microsoft ger inget.

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

[Redigerat av Reefer den 06 dec 2001]

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

"Large disksupport" i bios läge DOS förmodar jag...

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

dubbelt

[Redigerat av Reefer den 06 dec 2001]

Hmm vad menar du?

Jag kan ju inte stänga av LBA i BIOS.

Och något "large disk support" finns ju inte i DOS 6.22 om det är det du menar :)

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

Ja som vanligt fick man lösa det själv.

DOS 6.22 är så pass primitivt att den inte kan ignorera att det ligger en NTFS partition före den partition som jag tänkte installera den på, trots att den inte kan läsa den.

Det går att göra så med tex W98 (DOS 7) eftersom han inte kan läsa NTFS så ignorerar han den, dvs att den ligger före och gör sig själv till C:\

Sådana avancerade saker fanns dock inte i DOS 6.22 :e

------------------

RobbanMedlem sedan dec. 19992 272 inlägg

Ja som vanligt fick man lösa det själv.

... det ligger en NTFS partition före den partition som jag tänkte installera den på ...

Tja, eftersom du glömde inkludera denna inte helt obetydliga detalj så är det ju lite svårt för andra att hjälpa dig. Eller hur? Ingen av deltagarna här är tankeläsare, vad jag vet.

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

Robban;

Jag undanbeder mig dina små förnumstiga fyndigheter alt. försök till sådana.

Jag har hjälpt folk i det här forumet med betydligt mindre info än så.

När var det senaste gången du hjälpte någon i det här forumet?

------------------

[Redigerat av Reefer den 09 dec 2001]

Jag har hjälpt folk i det här forumet med betydligt mindre info än så.

Jaha?

När var det senaste gången du hjälpte någon i det här forumet?

Skulle det påverka min rätt att skriva i forumet på något sätt, eller vad?

Grundregeln i alla forum är att man inkluderar all relevant information man kan komma på, för att på det sättet underlätta för dem som lägger ner tid på att hjälpa dig. Om du direkt skrivit att du hade en NTFS-partition som första partition på disken så är jag helt övertygad om att du fått ett mycket snabbt svar.

------------------

Skulle det påverka min rätt att skriva i forumet på något sätt, eller vad?

Damn...blir man sådär smart när man knackar shellscript i emacs?

------------------

Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

PeWMedlem sedan juni 20006 839 inlägg

:OO

*sandlådan?*

------------------
Ancilla, face mea laganum!

AndreasCMedlem sedan mars 20011 924 inlägg

Du har inte tänkt på att han kanske inte tänkte på det där med NTFS. Han kanske inte i sin vildaste fantasi kunna tro att det var det det berodde på. Jag tycker du är lite väl dryg nu Robban.

Tillägg
-----------------------------------
Det är väl lite det också att man frågar om hjälp eftersom man inte vet svaret. Hade han vetat svaret så hade han kanske inte behövt fråga. Men du kunde förstås inte hjälpa honom eftersom du inte hade svaret. Det är du som ska ge svaret till honom inte tvärtom.

[Redigerat av AndreasC den 13 dec 2001]

BireMedlem sedan dec. 19996 030 inlägg

Robban & Reefer: Epost mina vänner.. Epost :)

------------------
Click here for free sill!

Valium Bire...Valium...

------------------

Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

BireMedlem sedan dec. 19996 030 inlägg

:e

------------------
Click here for free sill!

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

OT: Men kan ju inte låta bli...
Reefer: :e

Jag tycker du är lite väl dryg nu Robban.

Se mitt inlägg som en förklaring till varför Reefer fick "lösa det själv". Är man inte tydlig i sin frågeställning så minskar möjligheterna att få hjälp - så enkelt är det.

Att sedan en dåligt ställd fråga kan bero på att frågeställaren inte tänkt på alla faktorer - det är en annan potatis. Visst kan det vara så. Det miskar likt förbaskat möjligheterna att få snabb hjälp, eller hur?

------------------

Genererad på 386 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb