webForumDet fria alternativet

Hur installerar jag win 98 på en laptop?

Windows

6 svar · 289 visningar · startad av Skarre

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg
Frågan#1

Jag skulle hjälpa en kamrat att installera win 98 på en begagnad laptop som han köpt. Jag körde "format c: /s" och så långt är allt väl. CD:n han har bootar inte så vi måste köra med startdiskett. Problemet är bara att diskettenheten och CD-ROM:en delar plats i datorn. Jag kan alltså använda diskettenheten ELLER CD-ROM:en och jag kan därför inte ladda RAM-Driven från startdisketten och sedan köra setup från CD:n. Borde man inte kunna kopiera över startdisketten och köra den från C:?

------------------
// Skarre

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jovisst starta med disketten
Skriv Format /S c:
kopiera över alla filer från a: till C:
Editera Config.sys och autoexec.bat så att dom inte ropar på A:
utan sätt C: på alla ställen.
Sen bootar ni om utan diskett och cd driven skall vara med.

------------------
GvdsSfdtTddv.

Det var fel på vissa filer som jag kopierade från disketten, och jag lyckades sedan paja startdisketten. Jag backade upp startdisketten till en mapp på min stationära dator, men jag måste ha missat någon gömd fil eller något för efter att ha formaterat om disketten och kopierat tillbaka innehållet från C: fungerar inte disketten längre.

Kan man skapa en ny Win 98 startdiskett från Win 98 CD:n? Om ja, hur gör man då?

------------------
// Skarre

Jag testade Microsofts instruktioner; att köra "D:\Tools\Mtsutil\Fat32ebd\Fat32ebd.exe" , men då fick jag följande meddelande av Windows XP:

An application has attempted to directly access the hard disk, which cannot be supported. This may cause the application to function incorrectly. Choose 'Close' to terminate the application.

Resultatet blir att endast en fil (MSDOS.SYS) på 1 KB kopieras till disketten. Jag har letat efter ett program som skapar en win 98 startdiskett, men har inte lyckats hitta något. Har någon ett tips på hur jag kan få tag på en Win 98 startdiskett via nätet?

------------------
// Skarre

[Redigerat av Skarre den 12 dec 2001]

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag har MSDN så jag har inte de vanliga CD skivorna
Gå in i utforskaren eller i (dos> ) och kolla om det finns en mapp med boot.
Annars får du använda en annan W98 maskin under Lägg till och ta bort program, högra fliken fixar en ny startdiskett åt Dig.

------------------
GvdsSfdtTddv.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Med gamla hederliga "lock" fixar du disk åtkomsten. från DOS

ABOUT LOCK

Lock allows a user to lock a drive, enabling direct disk access for an application.

AVAILABILITY
The lock command is built into the command.com which means this command is an internal command and is available in

Microsoft Windows 95 and above

------------------
-"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"
Skiv tips till jul: Pistvakt & Pjäx Pistols, Gaj å Partaj. Rockar Fett™©

[Redigerat av stoffe-2k den 12 dec 2001]

Jag fixade en startdiskett från en sida och nu fungerar det. Tack så mycket för all hjälp!

------------------
// Skarre

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)