webForumDet fria alternativet

Installera Win 98 på XP

9 svar · 242 visningar · startad av Renault

RenaultMedlem sedan nov. 2001101 inlägg

Är det möjligt att installera Win 98 på en dator med Win XP och ha båda operativsystemen körbara?
Isåfall, hur kan jag göra nån sorts "startprompt" där jag väljer vilket OS jag vill använda?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ja, det går alldeles utmärkt, men jag rekommenderar dig att i sådant fall börja med att installera Windows 98 och först därefter installera Windows XP.
Jag skulle vilja påstå att den installationsproceduren är den enklaste.

För övrigt. Välkommen till webForum. :)

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du installerar win98 först så får du en sån där "startpromt" automatiskt där du kan välja vilket OS du vill köra igång. ;)

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

fredrik99Medlem sedan maj 2000426 inlägg

HUR går det till om man ska installera Windows 98 efter XP? Funderar själv på att göra det, några grejer som inte funkar så bra i XP :(

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Jag installerade Windows 2000 efter att jag installerat XP. Då kunde jag inte starta XP. Men efter att ha återställt startfilerna för Windows XP (de som ligger i C:\) kunde jag starta både 2000 och XP.

Samma tur hade jag inte med Windows Me. När jag installerat det kunde jag bara starta Windows Me. När jag återställde startfilerna för Windows XP gick det inte att starta Windows Me.

Tyvärr, jag har ingen lösning.

------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.

Swey>> Det sätter låter inte så säkert direkt :(
Måste väl finns något sätt?

Ingen som har någon lösning? :e

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Det går utmärkt att installera DOS efter ett NT system, men då måste du antingen göra som Rikard föreslår i ovanstående, eller installera en bootmanager efter det att du installerat det sista systemet.

Finns en gratis bootmanager här;
http://btmgr.sourceforge.net/

Tyvärr är den ful som fan men funkar gör den säkert, har dock inte testat den själv.

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

[Redigerat av Reefer den 06 dec 2001]

Alltså, ska jag först installera Windows98 och sedan installera bootmanager ?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Om du använder XFDisk så kan du skapa flera partioner och även lägga till en Boot manager så kör du vad du vill
BootIT NG är ett annat alternativ.
Finns där ute.

------------------
GvdsSfdtTddv.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)