edebroMedlem sedan aug. 2001261 inlägg Jag vet inte om detta är rätt forum för denna frågan, men här kommer den iaf.
Jag har satt upp en FTP-server med programmet G6 FTP Server
Jag har också en router där jag har öppnat port 21 för att folk ska komma åt FTP servern.
Men det fungerar inte att logga in med inställningen PASV, utan man måste ändra till PORT
Jag vet inte om det säger så mycket för en del, men om ni har FTP klienten Cute FTP Pro så kan man gå in i inställningarna(Alt+F7) och välja "Connection" och sen vid "Connection type" kan man välja mellan PASV och PORT.
När det är intställt på PASV(som jag tror att det ska vara på som default) fungerar det inte.....utan man måste ändra till PORT
Är det nån som vet om det bara är nån inställning i G6 eller om det är routern som ställer till det?
------------------
Mikael Edebro
http://divx.edebro.net
BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg För att FTP servern ska fungera med PASV måste du öppna några dataportar i brandväggen. Vilka portar du öppnar kan du förhoppningsvis ange i G6 (om inte, byt FTP server).
I PASV mode är det FTP servern som säger åt FTP klienten vilka dataportar som skall användas.
I PORT mode är det FTP klienten som säger åt FTP servern vilka dataportar som ska användas.
Ovanstående hjälper dig förmodligen inte speciellt mycket, jag har aldrig använt G6 och vet därför inte hur det fungerar.
Att konfigurera en FTP server bakom en brandvägg/router kan vara lite marigt, jag vet av egen erfarenhet.
/j
------------------
## 4SALE ##
edebroMedlem sedan aug. 2001261 inlägg bra att du redde upp vad det är för skillnad på PASV och PORT
Men jag hittar dock ingen inställning i G6 om det. Jag ska prova med Serv-U och kolla om det går bättre.
Eller kan nån rekommendera nåt bättre?
------------------
Mikael Edebro
http://divx.edebro.net
BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg www.raidenftpd.com
Förmodligen lite krångligare än de flesta andra servrar, men väl igång är RaidenFTPD överlägset.
/j
------------------
## 4SALE ##