VirrdoMedlem sedan okt. 2001152 inlägg Jag undrar i vilken utsträckning man kan använda .bat-filer i windows, alltså hur mycket man egentligen kan göra med dem.
Kan man tex göra ett script som visar en meny där valen A, B och C finns och beroende på vilket val man gör så ska ett visst program startas (tex på A så ska internet explorer startas medan på b ska utforskaren etc etc). Alltså ungefär som menyn "Microsoft Windows 98 Start-menyn" som visas när man använder en win98-startdiskett när man bootar datorn! Vore tacksam om ni kunde hjälpa mig med det här. Svara helst med medföljande kodexempel så man ser hur man ska göra...
(hoppas jag inte förklarade allt för luddigt nu :\ )
tack på förhand!
------------------
Bambadam !@#
Hej!
BAT filer går utmärkt att köra i Windows, har gjort en själv en som sköter säkerhetskopiering av filer.
Har lite svårt att komma ihåg det där med meny funktionen som du är ute efter, höll på mycket med det på gamla dos/3.11 tiden, med olika startmenyer för att få tillgång till olika typer av minne bl.a.
Tror kommandot heter choice eller nåt, samt kommandona IF och GOTO kan vara bra att ha. Testa att skriva HELP i dosprompten för att få fram en lista på kommandon. Därefter skriver du [kommando] /help för att få mer info om just det kommandot.
Studera även AUTOEXEC.BAT och CONFIG.SYS på en 98 startdiskett! Där kan du nog lära dig allt du behöver för att skapa menyer med olika alternativ!!
------------------
DeadHead
- som saknar Amiga tiden...
VirrdoMedlem sedan okt. 2001152 inlägg Oh tack så mycket, ska genast ta o checka det där =)
------------------
Bambadam !@#
VirrdoMedlem sedan okt. 2001152 inlägg Nu har jag litet frågor igen ..
Nu är de så att kommandot som jag hade tänkt att använda, choice, inte fungerar ihop med win2k :(
i hjälpen så står det att "kommandot inte stöds för tillfället". Finns de någe alternativ för detta i win2k ? eller kan man lösa detta på något annat sätt ?
Har även läst igenom koderna i autoexec.cfg och config.sys men inte blir jag klokare för det. Förstår inte hur det har gjort för att koppla samman de där två filerna (alternativen till menyn som visas finns i config.sys men jag man ser ju inte hur man använder de ihop med autoexec.bat !)
------------------
Bambadam !@#
Hmm!
Är tyvärr allt för länge sen jag höll på med det där för att komma ihåg riktigt bra, och jag har aldrig använt meny funktionerna i 95/98/W2K/XP. Någon annan som kommer ihåg bättre än vad jag gör? Borde kunna finnas nån sida på nätet eller nåt där alla kommandon man kan använda sig av i dos prompt (el. kommandofönstret) finns listade...
------------------
DeadHead
- som saknar Amiga tiden...