SSweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Stoppa in Windows XP-skivan, välj Repair och följ instruktionerna. Jag vet inte om du kan starta det om du inte har någon Windows XP-installation inlagd, men du kan alltid försöka. Om du kommer in till kommandoprompten (Recovery Console) skriver du fixmbr följt av exit.
------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg "Om du kommer in till kommandoprompten (Recovery Console) skriver du fixmbr följt av exit"
Du menar "följt av enter"??
SSweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Ja, fixmbr och exit är två kommandon som ska skrivas in var för sig. Kommandon körs med enter. Fixmbr fixar eventuellt MBR. Exit avslutar.
------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Har nu testat utan någon somhelst framgång. Vad göra? Har hört talas om att man kan hacka partionstabellen manuellt. Vad innebär detta, hur gör man och kan det eventuellt lösa mitt problem?
-------------------------------------
Har också hört talas om program som kan ta vara på information som ligger på en opartionerad disk. Finns sådana program, vilket är bäst och lättast att förstå sig på? Det ska vara ett välbeprövat program som inte förstör det mer än vad det är nu.
Vad jag hade tänkt mig var isåfall att ta bort all partionsinformation från den hårddisken jag vill återskapa informationen på med Partition Magic så att allt utrymme blir oallokerat. Sedan med detta eventuella program, ta reda på all information på hårddisken och innesluta den i en partion så den sedan går att komma åt. Möjligt? Är isåfall värt att testa?
[Redigerat av AndreasC den 23 nov 2001]
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inläggLost & Found, Ironiskt nog från samma företag sopm gör partition Magic.
Jag tappade en partition på en hårdisk för några år sedan, pga. ett bootsektorvirus.
Jag köpte programmet då ca 600 kr. Det är en diskett som man bootar datorn med, och där diagnos och återställningsprogram finns. Programmet tar även fram filer från en formaterad disk.
Jag lyckades få tillbaka ca 75%, som tur var alla viktiga filer.
Det borde gå att fa tag på filerna utan att du försöker få till partitionen innen. Som jag nämnde. Jag hade tappat en partition (av 4)
red.
Jag var inne på www.powerquest.com men det verkar som dom inte har programmet längre?
/red.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
[Redigerat av Toonster den 23 nov 2001]
[Redigerat av Toonster den 23 nov 2001]
GgobelinMedlem sedan juni 200119 inlägg ja jag partionerade hårddisken med partition magic 7.
jag tog allt mitt lediga utrymme på c:
utan att tänka på att datorn inte kan starta utan något utrymme alls.
Men i alla fall. jag satte dessutom min nya partition som aktiv.
men jag lyckades få min c: som aktiv igen med hjälp av fdisk som fanns på milennium startdiskett.
jag tror att om du sätter en annan partition som aktiv och sen installerar ett os på den så kan du sen komma åt de andra partitionerna innifrån windows.
------------------
vad är detta då?¿
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Jag ska titta på det programmet. Det låter lovande. Eftersom partionen är skapad av Partition Magic så borde det ju gå relativt bra att återställa den med Lost and Found som precis som du säger faktiskt kommer från samma företag. Talar om hur det gick sen.
JjtMedlem sedan juni 2000350 inlägg Har inte använt detta program själv men en kompis snackade om att han fixat något problem med programmet kommer inte riktigt ihåg vilket typ av problem han hadde.
http://www.ontrack.com/easyrecovery/
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Toonster: En lien fråga bara, vad berodde det på att du inte lyckades återställa all information. Virusets fel eller?
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inläggTroligtvis för att filsystemet pajat.
Programmet försöker att återställa det som går. Man måste ha ledigt utrymme på en annan enhet där det sparas.
Jag laddade ner en demoversion först, coh fick där se de filer som gick att återställa, och beställde programmet från Dustin samma dag.
Detta var som sagt för två år sedan, men programmet borde gå att få tag på. Tyvärr installerar man in en kod första gången (typ XP, känner av hårdvaran) så disketten är oanvändbar på min nya dator. Fast de pengar som programmet kostade är inget mot de timmar jag lagt ner på filerna som återställdes.
/T
------------------
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Kan jag få tag på en demoversion så att jag kan få en överblick av de filer som går att återställa?
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Hursomhelst så verkar de slutat att sälja det. Det finns varken en demoversion på powerquest.com vilket du också sa eller att köpa på Dustin.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggJag vill be Rikard om ursäkt, hoppas inte han känner sig träffad eller skyldig på något sätt.
Lugnt. :)
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Skönt att höra :)
Jag letar febrilt efter en demo, någon som vet vart den kan hittas?
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Jag har nu fått tag på en demo från 1998, men hur får jag igång programmet. Jag har testat med att boota från disketten men det är en icke-bootbar diskett. Jag har då bootat med startdiskett så att jag kommer till a: Där byter jag till Lost and Found diskett och kör lfdemo.exe Programmet laddar men sedan så står det att Lost and Found är ett dos-baserat program och måste därför köras i en dosbaserad miljö. Hur ska jag då starta den om inte från startdiskett, detta är väl så nära dos man kan komma, eller? Jag kör Windows Me.
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Det stod att versionenn fungerade under Win95/98 så den kanske inte funkar under Me. Jag får väl se mig om efter en nyare version.
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Fy fan så underbart :e Jag installerade just en demo av PowerQuest DriveImage vilket verkar fungera ungefär likadant som Lost and Found. Med detta kunde partionen läsas, precis som den var innan den blev bad i PartitionMagic. Så underbart. Alla filer finns där och tom textettiketten på partionen stämmer. Det verkar alltså som partionen finns där men informationen i partionstabellen verkar ju vara förstörd.
Jag ska nu få tag på en kopia av antingen Lost and Found eller DriveImage, nu vet jag ju att filerna finns där och bara väntar på att bli återställda. Jag berättar hur det går. För dem som har liknande problem rekommenderar jag varm dessa program, men de flesta kanske redan känner till dem, men det är klart, första gången man drabbas så blir man ju självklart lite ställd och vet inte riktigt hur man ska lösa problemet, men i detta fall löste det sig.
Tack ska ni ha allihopa.
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inläggDu hade kunnat få köpa min Lost & Found, men tyvärr så funker den inte på andra datorer utan bara den första datorn man kör det i (enligt dokumentationen).
Fast du får ha tålamod när du kör programmet, det tar tid att återslapa filerna, det verkar som filerna återskapas tecken för tecken. Fast det är det ju värt!!!
/T
------------------
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Jag var precis över hos en kompis och lånade hans kopia av DriveImage vilket inte funkade. Jo, jag vet att det är olagligt men eftersom jag bara ska använda det en gång så tycker jag inte att det är så mycket att prata om. Tar ju bort det sedan. Tyvärr fungerade det inte. Informationen gick att hitta men det gick inte att flytta över den till en annan partion. Programmet påstod att partionen var omountad. Hoppas Lost and Found fungerar bättre. Letar för fullt efter en kopia men i värsta fall får jag väl köpa det. Någon som har en aning om vad detta med omountad partion innebär och varför programmet klagar över det? Programmet ska väl klara av att fixa över informationen till en ny partion trots att partionen inte går att läsa, eller?
AAndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg Sitter och skålar med mig själv just nu :e Allt är återställt tack vare ett suveränt program som heter DriveImage. Jag körde det en gång till och fick upp precis samma felmeddelande som första gången, nånting om att partionen inte var rätt omountad eller något liknande, men trots detta så började han att flytta över alla filerna till en annan fungerande partion. Väl inne i windows så kunde man öppna imagefilen från den nya partionen och där se alla återställda filer precis som i utforskaren, sedan var det bara att högerklicka på varje mapp och välja restore, välja destinationspartion så återställdes mappen med alla filer. Tar tid men var inte så svårt och omöjligt som det först verkade.
Har nu lärt mig en gång för alla att ingenting är omöjligt, nästan iallafall, och man ska inte ge upp för tidigt. Funkar inte det ena så kanske det andra gör det :)
[Redigerat av AndreasC den 24 nov 2001]