Har haft lite problem med att anslutningen till Internet har lagt av lite då och då och det beror säkerligen på fel inställningar i nätverket.
Har ändrat lite och nu funkar det perfekt med uppkopplingen men nu av någon anledning så går det inte att hämta några mail istället :(
Hur skall en korrekt konfiguration se ut för att det skall funka bra?
Vad skall vara ikryssat, iskrivet m.m.
XP Professional och ADSL
7 svar · 194 visningar · startad av Archimedes
Hur ser dina inställningar ut nu? Vad kör du för program för e-post? Vilken ISP?
Under fliken Allmänt i egenskaper för TCP/IP så är det så här.
Erhåll en IP-adress automatiskt
Erhåll adress till DNS-servern automatiskt.
Båda dom är ikryssade.
Efter ett tryck på knappen Avancerat
och på fliken IP-inställningar så står det under IP-adresser:
DHCP är aktiverat
i Standard-gateway är det tomt och längst ned så är Automatiskt mått ikryssat.
Under fliken DNS så är fälten tomma och det som är i kryssat är Lägg till primära och anslutningsspecifika DNS-suffix.
Under fliken WINS så är endast Standard i NetBIOS-inställning i kryssad och till sist fliken Alternativ så står det TCP/IP-filtrering i rutan Valfria inställningar.
E-post programmet är Microsoft Outlook och där, under fliken Connection så är det i kryssat Connect using my local area network.
IPS:en är Telia.
[Redigerat av Archimedes den 20 nov 2001]
Vad får du för felmeddelande i MS Outlook? Kan du pinga Telias mail servrar (m1.xxx.telia.com och mail1.telia.com). Fungerar mailen om du kör med Outlook Express?
Jag brukar få ett timeout meddelande vid första försöket när man klickar på Skicka och ta emot i Outlook, efter ytterligare ett försök så fungerar det dock.
Testa med att ta bort e-post kontot och lägg sedan in det igen. Kör du någon firewall?
Har haft ZoneAlarm i autostarten förut men tog bort det och prövade en annan brandvägg.
Nu visade det sig att jag måste starta upp ZoneAlarm och då kommer det upp lite frågor om jag vill att
Application Layer Gateway Service,
Generic Host Process for Win32 Service och
Norton AntiVirus Agent skall få tillgång till nätet, då funkar det som det skall, surfa och hämta mail men allt som oftast så bryts uppkopplingen efter en stund.
En stund kan variera väldigt mycket i tid.
Jag börjar bli lite smått rabiat... :(
ladda ner programmet LF Connection Keeper
http://www.lfdomain.com
------------------
Mikael Edebro
http://divx.edebro.net
Det är tyvärr inte alltför ovanligt att förbindelsen bryts korta stunder med Telia och tex Bonet som ISP.
Det är en sak som du måste göra din ISP uppmärksam på för ev åtgärder.
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
[Redigerat av Reefer den 22 nov 2001]
Efter en avinstallation av ZoneAlarm så verkar livet ha blivit lite bättre.
Hoppas bara att det håller i sig.... :)