webForumDet fria alternativet

Gömd partition?

16 svar · 313 visningar · startad av Alvar s

Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg

Jag har ominstallerat win98 efter "table partiton error" ( nåt sånt :) ) Programmet som sa att det var fel fixade till problemet ( men var tvungen att att ta bort allt skrivet där först, den var för "messy" sa den :) )

Men nu kan jag inte se min logiska fat32 partition :( Den syns inte i fdisk heller, men jag tror att den finns kvar eftersom jag från början hade en 8,5gb hårddisk och nu är det 7gb ( den andra var 1,5gb! ) Går det att återansluta den med nåt gratis program? Hade pqmagic förr men har inte tillgång till det längre :(

------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.

[Redigerat av Alvar s den 22 nov 2000]

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

I linux finns det bra program för detta. Går att använda utan att installera linux, kör med bootdisken bara.

Är det med på alla bootdiskar eller bara vissa dist. ? Jag har följande ( om det endast skulle finnas på nån av dom ):

Mandrake 7.1
Redhat 6.2
Corel 1.1
Slackware 7.1

Vad ska man välja för alternativ isf? Finns det nån risk att allt förstörs... ?

Finns det inget "säkrare" sätt ( inne i win98 ), hållt på för mycket med systeminställningar, vill helst slippa hålla på med sånt ett tag :)

------------------

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20002 487 inlägg

fdisk följer med alla de där distributionerna.

Det kan ju hända att du antingen drabbats av ett virus, eller så har nåt program lusat ned MBR. Bästa sättet är att radera hela skiten genom att skriva nollor (genom debug och assemblerinstr.) i alla de 512 bytena av startspåren. Sen partionera med hjälp av ex, Linux fdisk (bättre än DOS fdisk) och formatera/installera om windows. Inte kul, men det otvivelaktigt bästa sättet. Om du trots allt vill ha kvar allt ( med ev risker) så är det nog bara virusscanning och partionmagic som gäller till alternativ.

Om du vill "hitta" din logiska partion, så kolla tabellen genom Linux fdisk, där syns alla alternativ till FAT.

/*Problem uppstår ibland efter omformateringar, eftersom MBR inte raderas, bara skrivs över. Så om det ligger nåt skit kvar sen gammalt, kan det ställa till problem. Därför är det att föredra att skriva nollor i hela innan man partionerar om.*/

Jag har en annan dator med 1gb:s hårddisk som jag skapade 2 partitioner med fdisk med ( windows fdisk ) en primär på 800mb och en "utökad dos partition" ( tror det hette så :) ) på 200mb, när jag installerade om windows så fixade den automatiskt att det skulle bli fat 32 på den primära, men hur gör jag med den "utökade dos partitonen" ? Dvs: Hur gör jag för att fixa fat32 på den och få upp den som en enhet i windows?

------------------

RanXeroXMedlem sedan maj 2000829 inlägg

Jag rekomonderar att du kör Partiton Magic... Där kan du hitta partitionerna. Om du inte har tillgång till det, så finns det textbaserade, liknande program, som man kan hitta på winfiles.com , tror jag.

------------------
Varför gör du alldrig som jag säger!!

Alternativ till ovan förslag:
Fdisk i Linux. Kanske ännu bättre med tanke på att du redan har det i dina Linuxdistar... ;)

Alternativ till ovan förslag:
Fdisk i Linux. Kanske ännu bättre med tanke på att du redan har det i dina Linuxdistar... ;)

Kan Fdisk "hitta" min partition? Jag kan inte formatera om min primära eftersom jag har viktiga filer på den och kan inte skapa en ny partition eftersom pqmagic är borta :( Finns det inget program som är gjort "enbart" för att kolla vilka partitioner som finns och sen skriva in dom i "partition table" så att jag kan hitta dom sen?

Finns det nåt litet gratis ( ett som funkar hur länge som helst iaf ) partitions program som man kan ladda ner nånstans?

------------------

Japp!

Fdisk i linux ! *tjatig?*

Du behöver ju inte installera linux för att använda programmet ;)
Kör installationsdisktetten ända fram till fdisk. Kör fdisk och avsluta sen med resetknappen eller crtl-alt-del. På så sätt kan du greja med valfri partion.

Efter detta kan det tänkas att du får starta om ditt win med startdisketten 1:a gången.

Sök på "howto fdisk" på exempelvis altavista så hittar du mycket info om detta. I annars vet jag inget annat program än just partionmagic :l

Fast om jag var du så skulle jag säkerhetskopiera allt som jag vill ha kvar och rensa hela skiten. Säkerhetskopiera bör du göra i vilket fall. Det går ju att göra fel.

[Redigerat av PeW den 02 dec 2000]

Hittade ett program som kunde läsa av "partiton table" ( nåt sånt :) ) Kan laddas hem HÄR

Tog en screenshot från hur det ser ut för mig HÄR
Det är partitionen på 1600mb jag vill åt :)

Hur gör man för att köra fdisk? I linux mandrake så verkar det bara ( vad jag hittat ) ett grafiskt partitions verktyg, den återställde "partition table" så att jag kunde återinstallera windows ( finns en senare tråd om det... )

------------------

Hur gör man för att köra fdisk? I linux mandrake så verkar det bara ( vad jag hittat ) ett grafiskt partitions verktyg, den återställde "partition table" så att jag kunde återinstallera windows ( finns en senare tråd om det... )

Jo. Men med betydligt mer finesser än DOS fdisk ;) Det du inte ser i DOS fdisk brukar synas i linux fdisk. Du kan ju välja mellan allehanda filsystem i partions tabellen. Mer än så behöver det inte vara ;) egentligen. Förresten så verkar det programmet du visade screenshot på, vara ungefär likadant, fast då i DOS prompt :)

[Redigerat av PeW den 02 dec 2000]

Partition Doctor 1.02
================

A utility for diagnosing PowerQuest
partition table error codes.

Press 'general info' for instructions on
the wizard that you need.

Partition Doctor was thouroughly tested,
however, if you discover any bugs, or have
suggestions please mail to:
yaru@soneramail.nl

Please refer to the website for known
issues and furher information: how.to/use_Partition_Doctor

copyright © 2000 by Joep van Steen.

Partition Doctor can generate a Editpart
(copyright © 2000 by Svend Olaf
Mikkelsen) compatible batchfile. The
Editpart web page URL is: http://inet.uni2.dk/~svolaf/utilities.htm

Med programmet har jag lyckats få följande bilder ( förutom den föregående )

Föregående partitions bild
Partitions info bild 1
Partitions info bild 2

Kan jag ändra PartType=FAT32 och sen skriva in den i partition table och så hittas den? ( förutsatt att jag skriver in rätt info dvs... )

Det är ( var? ) en logisk fat32 enhet, och det här programmet verkar endast jobba med primära, vad ska man ha för speciella inställningar ( om det går överhuvudtaget ) för en logisk fat32 enhet?

PeW

Använder jag en bootdiskett så startar ju bara installations programmet, kan du inte ge en förklaring hur man startar det? ( det går ju om man går in i installationen en bit med det vill jag undvika )

------------------

[Redigerat av Alvar s den 03 dec 2000]

Använder jag en bootdiskett så startar ju bara installations programmet, kan du inte ge en förklaring hur man startar det? ( det går ju om man går in i installationen en bit med det vill jag undvika )

Varför undvika det?
Du installerar ju ingenting i det skedet som fdisk ligger, du bara möblerar lite på MBR ;) .

Som jag ser det, bör du skapa en utökad + logisk partion av det fria utrymmet. Sånt kan strula i DOS fdisk beroende på version, men fungerar till 95% i linux fdisk.

Glöm inte att säkerhetskopiera ;)

[Redigerat av PeW den 04 dec 2000]

Partition magic kommer snart hit, men jag måste vara helt säker på hur man använder det :)

Så jag laddade hem demonstrations versionen, gör man såhär? :)
Om inte, kan nån ge en förklaring?

------------------

[Redigerat av Alvar s den 09 dec 2000]

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Kanske någon kan hjälpa mig samtidigt. Jag har sett att ett par stycken har haft problem med att en partion plötsligt har markerats som bad, gulmarkerad i Partition Magic och att det inte går att göra något med den. Jag har nu samma problem och jag har en sisådär 4 Gb information som jag inte över någonting i världen vill bli av med. Kan Fdisk i Linux fixa detta?

Hur gör jag med Fdisk, vad ska man skriva, hur fungerar det? Kan någon berätta i detalj för en som inte begriper särskilt mycket av detta med boot-partion och partionstabell?

Jag antar att problemet är att partionstabellen har blivit förstörd och det är isåfall vad jag förstår, den som måste återställas. Jag tror mig veta anledningen isåfall, jag skrev nämligen fdisk /mbr i dos vilket jag inte skulle ha gjort. Jag fattar inte heller varför jag gjorde det eftersom jag hade Windows XP innan och det var den absolut bästa windows-installation jag någonsin har haft. jag hade fixat iordning allt precis som jag ville ha det och så går jag och förstör allting. Det hade ju inte varit så farligt ifall jag hade backupat all min information men eftersom jag inte har gjort det så är det det jag går och grämer mig över. Jag är rädd att jag får ge upp allt.

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Så kan du göra, du kan högerklicka på oallokerat utrymme och välja create, välj sedan önskat filsystem mm.

137 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)