webForumDet fria alternativet

enhetsbokstav

6 svar · 224 visningar · startad av tarfala

tarfalaMedlem sedan juli 2000153 inlägg

hur gör jag för att skifta enhetsbokstav på en enhet. jag har två hårddiskar (hd1 c.d.e hd2 f) cdläsare g
brännaren h. hur gör jag för att enhet f skall byta namn till h och cdn och brännaren flyttar upp ett steg

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Om det är den datorn som du satt vid när du skrev frågan (alltså om det är win98) som det gäller så går du in i Enhetshanteraren och tvingar F: att bli H: genom att inte låta den få ta en tidigare enhetsbokstav. Då får cd och brännare automatiskt F och G.

[Redigerat av SirPeter den 05 maj 2001]

tarfalaMedlem sedan juli 2000153 inlägg

inte går det ,jag kör windows me

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Jag kör inte ME själv så jag kan inte testa men jag vet att det funkar att styra cd och zip-drive på det sättet iaf. Kanske någon annan som har nåt bättre tips? Det finns säkert nåt registerhack som man kan göra men jag har aldrig haft anledning att göra det i win9x.

[Redigerat av SirPeter den 05 maj 2001]

CyberPetMedlem sedan dec. 19993 696 inlägg

Jag tror denna tråd hör bättre hemma i "Windows"... jag flyttar den därför dit men behåller länken här.

------------------
/Petra
If you see someone without a smile, give them yours.

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

Det är inte helt lätt...
Rent hårdvarumässigt beror det på hur du ansluter enheterna till interfacet.
Det har med primär/sekundär disk att göra.

Du kan dock använda program, Partition Magic bla. som ändrar detta mjukvarumässigt.

/T

------------------
This is what the KLF is about

AndreasCMedlem sedan mars 20011 924 inlägg

En liten varning. Ändra inte enhetsbokstav på den partion där du har ditt system. Jag gjorde det och det gör jag inte om. Fick installera om allt från scratch och förlorade en massa information. Däremot går det utmärkt att ändra enhetsbokstav på partioner med ren information som tex dokument och mp3-filer, allt som inte är en del av systemet. Går att fica med Partition Magic men det kanske finns andra program som kan fixa samma sak, vad vet jag?

Genererad på 383 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb