Vad är skillnaden mellan behörighet och säkerhet när man delar ut nått när man har ntfs-partition??!!? Ser ingen direkt skillnad på det .
Tacksam för svar...
Behörighet....
16 svar · 253 visningar · startad av DeRoXX
Under Säkerhet kan du ställa in betydligt fler saker till att börja med.
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
Vad gäller säkerheten för att komma åt vissa filer gäller följande i NT/Win2k/XP:
1. Du kan ställa in rättigheten för att komma åt vissa utdelade kataloger - shares.
2. Du kan ställa in rättigheter för att komma åt vissa kataloger/filer - NTFS-nivå.
Det ena gäller - uppenbarligen - huruvida du ska få komma åt en utdelad katalog eller inte, ur nätverksperspektiv. Sedan kan du även styra på fil-/katalognivå hur en användare ska ha möjlighet att komma åt resursern/dokumentet.
Om vi utgår från en nätverksanvändare gäller följande:
Först kontrolleras "datorn" huruvida användaren ska få komma åt resursen eller inte. Om användaren får komma åt resursen kontrolleras på nytt huruvida användare får komma åt filen eller inte. (Lokal nivå)
För att styra åtkomst på lokal nivå krävs NTFS. Detta går inte att hantera med FAT/FAT32.
Jag hoppas att detta förtydligade saker och ting något.
Hur ska jag bära mig åt för att komma åt alla resurser på datorn med NTFS-partition i ett nätverk. Jag menar för att komma åt c:\ måste du göra en ny utdelad mapp som heter så eller för c: är ju utdelad från början. Kan jag lösa det utan att dela ut en helt ny resurs med samma innehåll?!? Klientens operativsystem är win98.
Tacksam för svar
Om jag tolkar dig rätt så vill du komma åt roten på C. Den är utdelad som du skriver men den är dold samtidigt så du får skriva \\datornamn\C$ för att ansluta till den istället.
------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....
Kan man ändra dom så att de blir synliga i nätverket?
Inte vad jag vet iaf men någon annan kanske har en lösning på det. ;)
------------------
Stoppa den nuvarande utdelade resursen och skapa en ny utan $ i slutet!?
Rikard>> Jag har för mig att den började gnälla om man gjorde så, kanske minns jag fel? :q
------------------
Jag kommer inte heller ihåg... därav frågetecknet... :e
Då får jag gå och testa så vi vet. :e
------------------
Jorå, det funkade fint. ;)
------------------
Det funkade fint. Tack !! :h
Rikard>> Äsch, jag var ju lika nyfiken jag så det hade jag säkert gjort ändå för att prova. ;)
------------------
Visst, men ett tack kan du ju få i alla fall din ödmjuka rackare... ;)
[Redigerat av Rikard den 21 nov 2001]
;)
------------------