webForumDet fria alternativet

Extrem fragmentering

13 svar · 258 visningar · startad av sgtpepper

sgtpepperMedlem sedan apr. 20005 524 inlägg

Jag kör WinXP och använder NTFS som filsystem. Ungefär en gång i veckan så är mitt filsystem så extremt fragmenterat att det knappt går att jobba med datorn utan att få tokspel.

Runt 80% fragmentering är inte ovanligt vilket brukar få Windows Explorer att gå bärsärkargång, rekordet var för ett par veckor sedan då Explorer käkade upp 712 MB RAM (!) i någon förtvivlad dödsloop då filsystemet var lika söndertrasat som en talibansk luftvärnspjäs efter en klusterbomb.

Nu till min fråga: Skall det vara så här? Finns det något sätt att förbättra situationen genom någon liten inställning eller liknande?

Jag antar att fragmenteringen beror på att det sparas, flyttas och kopieras rätt stora mängder data på hårddisken varje dag men det skall väl inte spela så stor roll, jag menar, folk använder ju faktiskt NTFS på servrar...

Hilfe!

PS. Tips på defrag-program som inte är lika extremdåligt som det som bifogas WinXP mottages med varm famn! DS.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Jag har kört samma installation av XP i drygt ett halvår och jag förvånas enormt mycket av det du skriver.
Det är inte så att du har någon produkt installerad som flyttar filer i bakgrunden - helt i onödan?

Det är inte så att du har någon produkt installerad som flyttar filer i bakgrunden - helt i onödan?

Jag vet inte, vad skulle det vara i så fall?

------------------

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

MS Office Fast find eller Index servicen.

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Jag har också lagt märke till att XP:s NTFS verkar ha en ökad benägenhet än W2k och NT 4:s (den sistnämnda använder jag Diskeeper server edition för att analysera/defragmentera med) versioner att fragmentera sig, varför är dock en fråga som jag blir svaret skyldig.

Dock tycker jag nog att 80% fragmentering verkar vara lite väl magstarkt, det mesta jag kommit upp till är 36 % efter ca 1 vecka, mot 11 % i W2k och 21 % i NT 4.

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

edebroMedlem sedan aug. 2001289 inlägg

geniet steps in

var kollar man hur mycket fragmenterade hårddisken är??
är det i defragmenteringsprogrammet man ser sånt??

------------------
Mikael Edebro
http://divx.edebro.net

Hmm, det hela är både mystiskt och irriterande.. Indexing Servicen är inte påslagen och Fast Find hittar jag fanimig inte i Services..

Kika på den här skärmdumpen, så mycket fragmentation borde det ju aldrig behöva bli, eller hur?

------------------

SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg

Vad är det för program?

Hittade det. http://www.oosoft.de/english/loader.html?/english/products/ood2000pro/ood2000pro.html

------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.

[Redigerat av Swey den 17 nov 2001]

SpenderMedlem sedan juni 2000445 inlägg

Du skulle verkligen behöva Diskeeper eller något likvärdigt, som automatiskt kan se till att hålla filsystemet defragmenterat.
Eller helt enkelt hitta felet (så konstruktivt ;)).

------------------
Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

En fråga som snabbt kom upp i mitt huvud, är det verkligen fragmenterat? kan programmet rapportera fel?
80% fragmenterat är iof. bara en siffra, men jag kan aldrig tro att det stämmer. Jag har som max varit uppe under 10%, och detta med FAT!!.

NTFS i sig ska undvika fragmentering.

Fil-systemet i sig lägger filerna där det är minst risk för fragmentering, så det verkar som något gått fel.
Vad har du för konfiguration? skadade klusters? kör du med stripe?
/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

80% fragmenterat är iof. bara en siffra, men jag kan aldrig tro att det stämmer.

Jorå, tro mig, nog var det 80% alltid. Jag har defragmenterat ett par gånger nu och tagit bort de värst fragmenterade filerna och är nu nere på drygt 30%... Nu kör jag Diskeeper efter Spenders tips för att se om det ger bättre resultat än O&O.

Jag tror dock att jag hittat boven i dramat, det verkar som P2P-programmet Direct Connect har allvarliga problem med att sköta skrivningen till hårddisken, vilket är synd eftersom det är ett annars så trevligt program :).

------------------

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

Det underliga i sammanhanget är ju att filsystemet sparar filerna där det vill, inte en enskild programvara.

Efter en defragmentering, så ska ju filsystemet vara nere på 0% defragmenterat. Förutom de filer som inte kan flyttas, swap och skrivskyddade filer.

Kan det vara så att du kopierat en massa filer från en CD-Rom, och skrivskyddsattributet hänger kvar?

Jag tror det är en kombination av något "uppfuckat" i filsystemet, och att defragmenteringsprogrammet inte sköter sig...

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

JonMedlem sedan juli 20011 126 inlägg

Fan vad underligt!

jag satt och förvånades häromdan över att min hårddisk var så gott som ofragmenterad efter ett bra tags användning av XP. Funderade nästan på om det var nåt sorts anti-fragmenterings grejs inbygt...

------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.

Det underliga i sammanhanget är ju att filsystemet sparar filerna där det vill, inte en enskild programvara.

Jepp, nog är det underligt alltid. Alla filer, utan undantag, som var fragmenterade hade sitt ursprung från Direct Connect så det måste vara där problemet ligger, på något sätt.

Nu har jag dock kört Diskeeper ett tag och nu är fragmenteringen nere på bra mycket mer normala nivåer igen.

------------------

129 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)