webForumDet fria alternativet

Kan inte formatera!!

10 svar · 203 visningar · startad av ampy

ampyMedlem sedan feb. 20011 498 inlägg

Jag har Windows 2000 PRO och jag kan inte formatera min hårddisk. Det står att jag ska stänga av alla program m.m. Men jag har gjort det. Vad kan det vara för fel?

------------------
Ampy.cjb.net

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Hur exakt försöker du göra det?

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Hur menar du?

------------------
Ampy.cjb.net

Jag menar om du har flera diskar eller om du försöker formatera från dos-diskett eller hur du gör. Förklara hur du försöker göra det helt enkelt.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Så här klickar jag:

> Den här datorn
> Markerar C:
> Klickar på Arkiv och sedan Formatera
> Sedan klickar jag på Starta

------------------
Ampy.cjb.net

Du kan inte formatera den disken som ditt operativsystem ligger på eftersom det är operativsystemet som sköter om själva formateringen. Det blir som att såga på den gren som man sitter på kan man säga. ;)
Vad är det du skall göra som gör att du måste formatera din disk? Det finns säkert andra sätt som funkar bara vi vet vad du skall göra menar jag.

------------------

Jag vill formatera min disk för att jag har haft ganska stora problem med datorn på sistone. Felet är att hårddisken blir full hela tiden och jag har ingen aning om vad som tar så mycket plats. Jag har inte installerat någonting. Det finns en fil som hamnar överallt på datorn och den heter readme.eml. Varje readme-fil tar ca 2 MB plats, det kansk är den som tar plats. Varje dag får jag också ca 500 hackerangrepp. Jag kan kanske byta ipnumer för att lösa det problemet, men jag vet inte hur man gör det.

------------------
Ampy.cjb.net

Du har installerat IIS förmodar jag?
Dom där .eml filerna är nog Nimda har jag för mig.
Sätt i din win2000-skiva och installera om windows. Under den installationen (alltså om du bootar från cd-skivan) så får du möjlighet att formatera din disk.

------------------

Vad ska jag välja:

Uppgradera till Windows 2000 (rekommenderas)

eller

Installera en ny kopia av Windows 2000 (ren installation)

------------------
Ampy.cjb.net

Du skall boota från din cd-skiva, inte bara sätta i den under gång. Se till så att den sitter i när din dator startar. Då kommer det upp en text som lyder nåt i stil med "Tryck på någon tangent om du vill starta från cd-skivan". Då trycker du på någon tangent och sedan följer du instrultionerna på skärmen. Se till så att du formaterar med NTFS när du får välja det så får du bättre säkerhet i datorn.

------------------

OakmanMedlem sedan juli 2001628 inlägg

Jag föreslår att du tar bort NIMDA först, eftersom jag är övertygad om du har det på din dator (jag hade det för en vecka sen). Kolla den här sidan och ladda hem en nimdafix. http://www.antivirus.com/vinfo/security/readme_nimda.txt

Sen kommer datorn gå mycket stabilare och dina problem kommer lösas (det gjorde det för mig.) ;)
Annars är det bara att starta från en startdiskett och formatera valfri hårddisk och därefter köra in Windows skivan.... Lycka till! :D

------------------
//Oakman

Här kommer nåt passande citat/ordspråk i framtiden ;)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)