webForumDet fria alternativet

Formatera och sen installera WinXP?

5 svar · 209 visningar · startad av erik_nordell

erik_nordellMedlem sedan aug. 2000431 inlägg

Hur gör jag för att installera WindowsXP från dos?
Jag har formaterat om hårddiskarna... men "WinXp kan inte köras i dos" kul... jag vill inte installera Win98 och sen XP jag vill bara ha XP på datorn, hur löser jag detta...
Vad jag kan se så kan man inte skapa någon "bootdisk" som man kunde i windows 2000?
HJÄLP

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Boota direkt från cd-skivan så löser allt sig.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Hmm hur gör jag det då?
Verkar inte fungera?
Stoppar i skivan och sen startar datorn... sen då?
den bootar inte från skivan utan försöker boota från disket.... typ

lergellMedlem sedan sep. 20001 943 inlägg

Gå in i BIOS / Setup genom att antingen trycka DEL eller F2 olika beroende på dator modell.

Sedan ändrar du first boot sequence till cd-rom. Startar om med cd-skivan i sedan funkar det.

------------------
Dell Dimension 8100
Pentium 4 1300 Mhz
256 Mb RDRAM
Geforce 2 GTS 32 Mb
Microsoft Wireless Intellimouse Explorer
Windows XP Professional

Just det fungerade SKITBRA!
Windows installationen startade automatiskt å allt :)
Men!!! När jag kom till "välj hårddisk att installera på-..." så uppstod det problem..
Formaterade C: Till ntfs... eller skulle formatera men den stannade... 45 min och 0 % så jag startade om...
valde D: instället... formateringen gick fint så jag va jätteglad och nöjd... enda tills den skulle börja kopiera över filer som behövs vid installationen... Ingen fil kunde kopieras... så jag var tvungen att avbryta.
Sedan när jag åter igen kommit till "välj" hårddisk så fanns det ingen hårddisk att välja mellan. Fanns inget hårddiskutrymme att formatera eller nåt?!
Så nu har jag en dator utan hårddisk... mistänker att det är klusterfel eller något sånt, vad ska jag göra?
Jag jag köra checkdisk på något sett?!

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Du kan säkert ladda hem något testprogram från hårddisktillverkarens webbplats. T ex IBM har en uppsjö smidiga verktyg för IBM-diskar

------------------
Spango om handikappanpassning av site:

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)