Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg Jag har fått i uppgift att installera ca 20 datorer i min skola, problemet är att jag nästan inte har nån tid alls och har därför försökt klona en dator till andra men har hittils misslyckts :(
Jag har testat följande program:
ImageCast - gick inte att installera
RapiDeploy - Förstörde en massa ( gick inte )
Ghost - Krångligt, går det att installera ÖVER en partition istället för att krångla med två?
Är det nån som har tips på andra kloningsprogram eller en sida som förklarar hur man gör med ghost?
------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.
NR1. Är alla datorena identiska ?
NR2. Vilket OS ska du ha på dom ?
NR3. Vad får det kosta?
------------------
...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html
Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg 1: Ja
2: Win98 ( ev. Win98SE )
3: Så lite som möjligt ;) / Finns det inget program som man kan "testa" ? ( som fungerar :) )
------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.
Själv "klonar" jag min dator med Easy CD Creator 5.0. och det funkar kannon, gör en installation brän på skiva återskapa på alla andra datorerna... :D
http://www.roxio.com/en/products/ecdc/t2features.html
------------------
[Redigerat av stoffe-2k den 04 sep 2001]
MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg Låter som ett intressant progam (och dyrt?)... Vad jag förstår så kan man dela upp det på flera skivor, svårt få plats på 650 MB...?
nja, det är inte så dyrt(billigare än ghost), och ja, du kan lägga backupen på flera skivor(sker helt automatiskt), min win2k backup är på 2cd 80min skivor, win98 är på en... :D
600:- på dabus, det är mindre än en konsult halvtimme...
http://shop.dabus.se/webshop/servlet/se.cic.servlet.presentation.ArticleData?data.article_data.id=9369
------------------
/C
[Redigerat av stoffe-2k den 05 sep 2001]
MiraMedlem sedan maj 2001966 inlägg Kan man bränna skivor som vanligt och lägga WINNT-mappen på en cd och resten på en annan - och sedan bara klistra in det? Funkar alla sökvägar då?
Vad är det Take Two gör som inte en vanlig bränning gör?
Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg Har använt Easy CD Creator 5.0 Take Two i skolan en ganska lång tid nu men nu har jag uppgraderat till Symantec ghost 7.0 efter att studerat det ett tag :)
Men det har krånglat en hel del med våra datorer :l Nätverkskorten fungerar inte så jag är tvungen att först skicka upp kloningsfilen till servern och sen till den andra partitionen på klientdatorerna. MEN jag har stora problem med att starta ghost på datorerna :(
Jag kopierar endast in ghost.exe på en diskett ( man behöver väl inget annat för en lokal-kloning? ) och försöker starta det från DOS, men antingen laddar den bara en stund och slutar att ladda ( eller laddar hela tiden ) eller så får jag nåt konstigt felmeddelande. Det gick dock på EN av datorerna, inte riktigt säker varför...
Nån som vet vad jag ska göra för att kunna köra igång ghost utan problem?
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Hos oss var vi tvugna att uppgradera bios för att det skulle funka. Kan vara värt att prova iaf. ;)
TronicMedlem sedan juni 2001135 inlägg Kloning är inte 100%entit. Där kan bli stabilitets problem med mera. Jag skulle rekomendera att köra installationen med en batchfil.
------------------
Vissa här i världen har ju lyckats få CompTIA A+. Som jag då! :)
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Kolla gärna om du har möjlighet att köra RIS med, vi har börjat med det på jobbet nu och jag är helnöjd med det.
[Redigerat av SirPeter den 10 nov 2001]
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Remote Installation Service
Remote Installation Service (RIS) gör det möjligt för administratörer att slå på och boota datorer utan att ett operativsystem är installerat. Detta är ju ganska likt att boota med en floppy innehållande nödvändiga drivrutiner som ansluter till en central server för att sedan köra något slags setup förfarande. Det finns dock skillnader. Datorer med en PXE (Pre-Boot eXecution) ROM kräver ingen floppy överhuvudtaget, vilket gör användning av floppylösa arbetsplatser möjlig.
För att använda RIS måste att antal komponenter/tjänster finnas på nätverket. En DHCP Server (Dynamic Host Configuration Protocol) för att tillhandahålla en IP-adress till klienten vid uppstart, DNS (Domain Name Service) används för att lokalisera AD servrar på nätet och så kallade RIS servrar lagrar information om operativsystemet som krävs för att klienten ska boota. Mycket förenklat är förloppet följande: Systemet bootar, frågar efter en DHCP server som tilldelar klienten en IP-adress och annan TCP/IP konfiguration. Klienten omdirigeras till en RIS Server, som i sin tur frågar AD vilken boot-image som ska vidarebefodras till klienten. Setup-filerna skickas via TFTP (Trivial File Transfer Protocol) och så löper installationen på, utan ett enda manuellt handgrepp.
Källa: http://www.microsoft.com/Sverige/Technet/news/000406_admin.asp
TronicMedlem sedan juni 2001135 inlägg En batch fil kan man skappa med ett program som finns på win98 skivan.
i mappen:
tools\Reskit\Batch.
När du har skapat den så kör du installationen med kommandot:
d:\win98\setup.exe a:\msbatch.inf
I detta fallet så ligger batchfilen på en diskett a: ;)
------------------
Alvar sMedlem sedan mars 2000398 inlägg RIS är nog inget alternativ för mig, vi har DHCP men vad jag får göra på servern är begränsat till att ändra inställningar för användare..
När du har skapat den så kör du installationen med kommandot:
d:\win98\setup.exe a:\msbatch.inf
Frågan var om ett kloningsprogram, anledningen till att jag gick över till kloning var att att konfigurera EN dator rätt tog flera dagar, ibland veckor! ( när allt är klart blir det ca 800mb )
Där kan bli stabilitets problem med mera.
Vilka program gäller det? Jag har inte märkt nåt iaf
Åter till den ursprungliga frågan: varför går inte ghost igång?
TronicMedlem sedan juni 2001135 inlägg Jag har clonat ett 60tal datorer på mit didigare jobb med N ghost. Och där blev en del stabilitets problem.
Men om du har bestämt dig för att clona så borde du nog satsa på N Ghost enterprise edition där du har möjligheten att ghosta över nätverket.
------------------