webForumDet fria alternativet

Feta problem med filsystem!! hjÄlp!

22 svar · 195 visningar · startad av Oakman

OakmanMedlem sedan juli 2001628 inlägg

Hej!

För några dagar sen ställde jag frågan i det här forumet om hur man gör för att konvertera en en partition från FAT32 till NTFS. Dum som jag är valde jag nämligen fel filsystem vid win2k installationen tidigare.

Så, igår testade jag att köra kommandot "Convert C: /FS:NTFS" i kommandotolken, och efter det startades datorn om och en konvertering av filsystemet lades in i schemaläggaren, så det satte igång...

Efter ett tag avbryts konverteringen eftersom det är massa fel i en del mappar o så. Så jag kör en Scandisk som ska reparera sådana fel. Därefter kör jag igen, men konverteringen avbryts.
Nu har jag ett stort problem:

Pga. den ofullständiga konverteringen finns det inget filsystem på systemdisken (C). Vilket konstigt nog medför att datorn inte ens hittar primary mastern (min hd) vid uppstarten. Så jag kan varken köra FDISK, FORMAT eller nåt sånt kommando! Jag kan alltså inte ens installera om win2k... och jag kommer inte åt mina andra partioner D och E där jag har massa viktiga prylar!

Vad *** ska jag göra???
All hjälp uppskattas!!!

------------------
//Oakman

Här kommer nåt passande citat/ordspråk i framtiden ;)

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Boota från cd-skivan och installera om systemet på det gamla så bör det väl funka. Eventuellt kanske det kan funka med en repair. Värt ett försök iaf.

Men hur ska jag kunna installera systemet när det inte finns nån hårddisk?? Hdn hittas ju inte vid uppstarten... vilket är så j-vla skumt!!! :(

------------------
//Oakman

Om den inte ens hittas av bios så är det nåt annat problem. Kolla över kablage och byglingar så inget sånt har lossat. Testa även att låta bios autodetecta disken.

[Redigerat av SirPeter den 09 nov 2001]

Ok jag ska pröva det.... men det är så konstigt att hårddisken inte hittas för att en konvertering av filsystemet misslyckas :/

------------------
//Oakman

Ja det är ovanligt, fast det borde gå att lösa tycker jag.

Med tanke på att det verkade finnas fel på din disk så kan det nog vara på sin plats att om du får igång den så ta backup på allt viktigt och installera sedan om hela burken så att du får en fräsch maskin. ;)

Så jävla skumt.. jag bytte hdn från master till slave o så hittas den! helt sjukt... jag återkommer med mer info under natten ;)

------------------
//Oakman

Gör så. Lycka till. ;)

Tror du det kan ha nån nackdel att ha hdn på primaryslaven istället för mastern? Jag har inget på mastern nu...

------------------
//Oakman

Får du bara igång den så du kan ta backup på det som är viktigt så kan du göra hur som helst. När du sedan har fixat backup så kan du ändra om allt så att det är som det skall vara igen.

Ja det har du ju rätt i... men tror du att det blir mer instabilt att köra den på slaven?

------------------
//Oakman

Det är inte rätt att ha den så, du bör alltid ha systemet på primary master.

Okej... vi får se vad som händer.. det lutar nog mot en ominstallation av win2k till att börja med. Det är väl bäst att ändra till NTFS illa kvickt.. FAT32 är väl ingen höjdare? ;)

------------------
//Oakman

Nope, du bör ha ntfs på den om du vill ha någon säkerhet i din dator. Med FAT så har du inte ens någon säkerhetsflik.

Okej då gör jag så. Om konverteringen funkar, d.v.s.

------------------
//Oakman

Fan... nu har jag kört en reparations-installalation.. men nu står det "NTLDR saknas. Tryck på valfri tangent för att starta om" när jag startar upp.... :(

------------------
//Oakman

Du råkar inte ha en diskett i va?
Om inte så kan du testa att flytta tillbaka så att din disk blir master igen.

Nää.. nån diskett sitter inte i. Tror du det beror på slave/master?

------------------
//Oakman

Det kan det vara. Testa

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)