VirrdoMedlem sedan okt. 2001167 inlägg
Hey jag har ett "litet" problem som jag skull vilja ha hjälp med.
Vad är det för controller (från www.promise.com) till en IBM Deskstar 75gxp (IBM-DTLA 307045) som behövs för att man ska kunna hitta hårddisken under installationen till windows 2000 ?
övriga dator grejer som kan vara bra o veta:
moderkort: Asus a7v
cpu: AMD Duron 1.2gHz
minne 256sdram PC100
grafikkort: Geforce 2 GTS
anledningen till att jag vill köra win2k är för att XP inte tilltalar mig då det inte funkar stabilt med mitt grafikkort o win98/me är värdelösa...
men problemet är alltså att inte hårddisken inte vill funka under win2k installataionen. Det jag dock har fått reda på är att man måste ha någe slags controller från www.promise.com (den hittas vanligen själv av datorn med de andra operativsystemen).
(jag reserverar mig för ev. stavfel o annat... ;) är trött som fasen när jag skriver detta)
------------------
Bambadam !@#
KlösMedlem sedan dec. 19991 633 inlägg
Det är nog problemet med att Win2k inte klarar att installera sig självt när UDMA100 är aktiverat i BIOS. Sök lite här på wF så finns det fler svar och frågor om Win2k-installation och UDMA100 :)
------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!
hpMedlem sedan maj 2001567 inlägg
Lägg på Servicepack 2 efter installationen av W2K så får du stöd för UDMA100. Du måste dock avaktivera detta i BIOS vid installationen precis som Klös säger.
------------------
"signatur"
stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg
Eller gör en installations cd med SP2 direkt http://www.bink.nu/bootcd/
------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"
hp: det är ju under installationen jag behöver controllern damnit ;)
aja tack iaf för hjälpen, ska se om detta funkar nu ..
------------------
Bambadam !@#
Och då svarade jag att du måste avaktivera UDMA100 i BIOS när du installerar och sedan när du har installerat W2K kan du installera servicepack 2 och aktivera I BIOS igen så kan du köra UDMA100 mot disken. Det går alltså inte att installera i vissa fall om det är aktiverat i BIOS. Den hittar inte hårddisken om du har det aktiverat i BIOS men om du avaktiverar UDMA100 är chansen stor att disken hittas och du behöver ingen extra controller.
------------------
"signatur"
Men hur ska jag kunna installera någe win2k om inte hårddisken hittas ?
Men jag ska även ta o pröva det där om att ändra i biosen...
------------------
Bambadam !@#
Det är det du SKA göra.
------------------
"signatur"
Men vad heter kommandot för att stänga av UDMA100 i biosen då ?
Hittar inget som (såvitt jag vet) har med det att göra...
:\
------------------
Bambadam !@#
Har lyckats installera win2k nu, så nu behöver jag förvisso inte hjälp längre.. ;)
tack för den hjälp jag fick iaf!
------------------
Bambadam !@#