webForumDet fria alternativet

Byta enhetsbokstav.

5 svar · 271 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Har precis installerat Win XP och efter det så stämmer inte mina enhetsbokstäver. Jag har två hårddiskar. Innan installationen så var masterhd:n c: och slavehd:n f: Nu är det precis tvärt om. Jag växlade enhetsbokstäver så det blev som det skulle i Partition Magic 7.0 Jag hade sedan tänkt att köra dtivemapper så att alla sökvägar blir rätt. När jag skulle göra ändringarna så stod det i PM att jag var tvungen att starta om innan ändringarna kunde äga rum, och efter det så skulle DriveMapper köras automatiskt. Jag startade om men efter det att ändringarna hade gjorts så kommer jag inte in i Windows längre. Hur ska jag göra detta? Om man har ett par disketter med Partition Magic, kan man återställa enhetsbokstäverna med det då eller kanske tom köra Drive Mapper?

Fan också. Nu har det slutligen hänt. Jag var tvungen att tömma hårddisken innan jag hade kopierat den information jag ville ha kvar. Jävligt korkat, jag vet men eftersom jag inte har behövt att göra det förut så trodde jag heller inte att det skulle behövas nu heller. Men men, man lär sig av misstagen. Jag hade inte så mycket information som gick förlorad men det var viktig information. Bl.a över 50 intenet-genvägar, en massa bakgrundsbilder, ikonsamlingar, typsnitt, lösenord till olika tjänster osv, sådant som måste finnas i systemet för att det ska fungera.

Jag har hört att det finns program som kan återskapa information trots att det inte finns någon partion. Hur funkar ett sådant program och vilket är bäst. Hur kan jag återskapa informationen om jag nu har skapat en ny partion som täcker hela hd:n? Jag hoppas att den ligger efter den nya windows-installationen jag nyss gjort, annars är det väl så gott som kört. Jag tror den gör det.

Snälla snälla hjälp mig.

[Redigerat av AndreasC den 08 nov 2001]

[Redigerat av AndreasC den 08 nov 2001]

SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg

Med Partition Magic kanske du kan återfå partitionen.

http://www.powerquest.com/partitionmagic/ står det "Undelete a deleted partition from rescue disks". Så länge du inte formaterar partitionen finns antagligen informationen kvar.

------------------
- Swey
Med reservation för upprörda känslor.

Jag testade detta men det funkade inte. Jag får väl ge upp och erkänna all information borta för alltid. Det har varit en deppig dag idag minst sagt. Hoppas jag har hämtat mig imorgon, hehe :) Fan alltså vad svårt detta är att ta till sig. Alla genvägar, alla typsnitt, alla ikoner, alla bakgrundsbilder. Fan ALLT!

Men nu ska jag försöka glömma det. Jag undrar bara ifall nån vet hur fan man ska göra om man vill ändra enhetsbokstav på systempartionen utan att det blir som förra gången. Finns det något sätt att gå tillväga på eller ska man hålla sig borta?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

1. Håll dig borta.
2. Gör det inte med tredjepartsprogramvara om du vill att pyttemjuk ska kunna hjälpa dig alt. lär dig hårddiskteknik på låg nivå så du vet hur du återskapar en "förlorad" partition genom att manuellt hacka partitionstabellen.

vart kan jag läsa mer om detta med att hacka partionstabellen?

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)