Har hört att PartitionMagic Pro 6.0 ej bör användas i XP. Kommer inte ihåg direkt varför men det påstods att XP stödjer en typ av NTFS som inte är densamma som den PartitionMagic skapar. Hur funkar detta egentligen? Någon som vet mer om detta eller om detta stämmer överhuvudtaget? Jag blir tokig på alla påståenden som folk gör som man ska försöka rätta sig efter.
PartitionMagic Pro 6.0
8 svar · 184 visningar · startad av AndreasC
Ja det stämmer, NTFS i XP är version 3.1
PM6 stödjer bara upp tom version 3.0 (Windows 2000)
Jag kör med PM7 som har fullt stöd för XP:s version av NTFS.
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
En fråga bara Reefer. Jag har en andra hårddisk vars partion är NTFS skapad med Partion Magic Pro 6.0 Hur kommer denna att te sig när XP är installerad på Master? Kommer jag inte att kunna komma åt den informationen då?
Du kommer åt den partitionen utan problem.
------------------
www.motorforum.nu - En vacker oas fylld av blommor!
Men vari ligger problemet att använda PartionMagic Pro 6.0 då? Varför bör man inte använda det?
En liten fråga till. Vad är skillnaden mellan NTFS 3.1 och tidigare versioner. Är 3.1 stabilare och snabbare?
XL-Dennis
Fungerar PM7 lika bra som PM6?
Nej, bättre i XP ;)
AndreasC
Men vari ligger problemet att använda PartionMagic Pro 6.0 då? Varför bör man inte använda det?
SYMPTOMS
After you install Partition Magic version 6.0 and try to use it to expand or shrink an NTFS file system partition, you may receive a message that states the resizing process is 100 percent complete, and you may then receive the following error message:Error 983. Too many errors found, process halted.
Error 1527: Bad update sequence number.
Partition Magic 6.0 then prompts you to "hit any key to reboot." However, after you restart your computer, Partition Magic again tries to resize the partition, and generates the same results.CAUSE
This behavior can occur because Partition Magic 6.0 is not designed to work with the NTFS file system that is included with Windows XP. Microsoft Windows 2000 uses the NTFS file system version 3.0, and Windows XP uses the NTFS file system version 3.1.RESOLUTION
To work around this behavior, use either of the following methods:Upgrade to PowerQuest Partition Magic version 7.0.
Stop the resizing process. When Partition Magic enters the console (MS-DOS mode), you have five seconds to press any key on your keyboard to stop the resizing process. After you stop the resizing process, your computer restarts, and your partition is not resized.
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q308/3/22.ASP?
En liten fråga till. Vad är skillnaden mellan NTFS 3.1 och tidigare versioner. Är 3.1 stabilare och snabbare?
Som versionsnumrena antyder så är det bara en lite upputsad version av NTFS som finns i XP, båda är mycket stabila och ger hög prestanda, speciellt på stora diskar, det har varit en viss tradition från Microsofts sida att för varje NT-version (den första NT-versionen kom -93) så kommer det en ny NTFS version.
r/ men alla NT-versioner är bakåtkompatibla med NTFS, dvs det är inget probbs för XP att läsa och skriva till en disk som har NTFS 3.0 eller tidigare.
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
[Redigerat av Reefer den 05 nov 2001]
Tack Reefer
XL-Dennis
Jag var nog mer intresserad av om det har tillkommit nya bättre funktioner och "sånt där"
Ok, nä det finns väl inga nya funktioner sådär från 6:an, lite "buggfixat" på det hela taget antar jag och förbättrat stöd för NTFS (XP), det är väl det, möjligtvis har väl stödet för andra konstiga filsystem som tex ext2fs förbättrats. :e
------------------