webForumDet fria alternativet

Win2k efter XP

10 svar · 196 visningar · startad av Vide

VideMedlem sedan dec. 19996 094 inlägg

Tjena,

jag försöker installera win2k efter att jag har installerat XP. Bootpartitionen konvertarede jag till NTFS när jag installerade XP, för jag "visste" ju att win2k klarade av det. När sedan win2k kopierat filerna till hårddisken och startat om så hade den varken ändrat i boot.ini eller lagt filena på C:\.

Jag hittade filerna på partition D: med en egen boot.ini, vari det stod att den skulle söka efter filerna på C: vilket ju nu var helt inkorrekt.

Allt detta tyder ju på att win2k-setup inte kan läsa ifrån en NTFS-partition som XP skapat. eller?

Min fråga är nu: Hur installerar jag win2k efter det att jag har installerat XP?

Mvh, Vide

Ps. Jag fick inte ens starta installationsprogrammet i XP, programmet klagade på att det var fel version av windows. Ds.

------------------
Doesn't 'expecting the unexpected' make the unexpected expected?
webeye.nu

hpMedlem sedan maj 2001567 inlägg

Formatera disken med FAT och konvertera den till NTFS under installationen så går det.

------------------
"signatur"

Under vilken installation? Win2k:s kommer inte igång, så den kan jag inte använda, och XP tillåter mig inte att göra det, möjligtvis om man stoppar i XP-skivan och ser om det finns något intressant där... återstår då att se om PQ magic klarar av det... skall testa lite ikväll...

------------------
webeye.nu

hpMedlem sedan maj 2001567 inlägg

Starta upp på en startdiskett från win98 och gå in i FDISK, eller använd PQ magic. Ta bort "icke DOS partition". Skapa en ny som du formaterar med FAT. Installera sedan W2K. Konvertera till NTFS unser W2K-installationen.

------------------
"signatur"

Okej, ju så kan jag ju göra, men jag tänkte om det fanns ett sätt att få till det utan att "tappa" XP på köpet... ;)

------------------
webeye.nu

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Skillnaden i versioner mellan NTFS i XP och W2k är 3.1 samt 3.0 (inte 5.1 och 5.0 som vissa tror), dvs det är en lätt uppdaterad version som finns i XP och kräver SP2 för att kunna läsa och skriva på XP:s NTFS partitioner.

Det bör vara möjligt att installera W2k efteråt, installera SP2, och sedan stoppa in XP CD:n, boota upp från den, och välja repair (efter det att han tuggat ett tag) sedan väljer du "bootcgf /rebuild" för att lägga in båda Windows installtionerna i boot.ini, eller "bootcfg /?" för att se vilka växlar det finns. :)

OBS att den Windows installation som du ska logga in på med repairkonsolen är XP:s

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Här hittade jag en bra artikel om multi-boot med W2k och XP, http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/administration/management/mltiboot.asp tyvärr så beskriver dom inte hur man ska göra i din situaion utan rekommenderar naturligtvis att du;

Install Latest OS Last
In general, you should install the most recent OS last—after you have installed all other operating systems on the target computer. In this case, you should install Windows 2000 and then install Windows XP.

men det bör fungera som jag föreslagit ovan :)

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"

Hmm... jag tror att jag kommer att köra en ominstallation av allt, eftersom jag inte vill bygga vidare på ett filsystem som jag inte vill ha... nu eller aldrig...

Men tack iaf, fick lite mer insikt om M$... ;)

------------------
webeye.nu

Men tack iaf, fick lite mer insikt om M$...

Det är någonting fel på ditt tangentbord, när du ska försöka skriva versalt s så kommer det fram ett dollartecken istället.

------------------

BireMedlem sedan dec. 19996 030 inlägg

Vide är ökänd för sina stavfel.

------------------
www.motorforum.nu - En vacker oas fylld av blommor!

SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg

För att starta installationsprogrammet från XP. Döp om i386/winnt32.exe till något annat.exe och kör.

------------------
- Swey
A hacker from the south

[Redigerat av Swey den 02 nov 2001]

Genererad på 369 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb