webForumDet fria alternativet

JPE!?! Jag vill inte ha jpe, vill ha jpg!!

Windows

5 svar · 165 visningar · startad av deadhead

Medlem sedan sep. 200130 inlägg
Frågan#1

Bah!

Jag blir vansinnig! När jag surfar runt i IE6 på XP och ser en bild som jag vill spara ner, så blir filändelsen för jpg bilder JPE istället!! Grr!
Så här var det inte från början, då funkade det bra! Måste väl ligga någonstans i registret det här värdet, men var? Nån som har nåt tips???

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Har du funderat på att söka efter JPE i registren? :)

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*

Japp, problemet är bara att det ligger på en massa ställen, så vilket värde ska man ändra. Sök i ditt eget register så får du se!

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Så här var det inte från början, då funkade det bra

Kan du dra dig till minnes vad du installerade eller ändrade när det ändrades? Om det var okej från början så det är ju något som har ändrat det och då bör det ju gå att hitta nånstanns i det programmet som du har installerat. ;)

Update!

Snokade igenom registret ytterligare en gång, och kom till ett värde i HKEY_CLASSES_ROOT\MIME\Database\Content Type\image/jpeg. Där finns en sträng som heter Extension, med värdet jpe! Ändrade det till jpg, och voila - allt tillbaka till normalt igen!

F.ö., kan inte peka på exakt vad det var som gjorde att det ändrades över huvud taget, kanske installationen av ACDSee, kanske installationen av Office XP, eller nåt helt annat.

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kul att det löste sig för dig. ;)

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)