KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Jag har precis installerat Windows 2000 här hemma och nu har ett enormt problem dykt upp, jag kommer inte åt några program på min andra hårddisk.
När jag exempelvis kör Den här datorn och klickar på D: (som i detta fallet är min andra disk) så får jag upp en ruta där det står att disken inte är formaterad. I samma ruta undrar den om jag vill formatera den nu.
Eftersom jag har en massa viktiga program och på den så vill jag naturligtvis inte formatera. All information finns kvar, det testade jag genom att boota på en startdiskett för Win95. Allt finns alltså kvar på D: men ändå kommer jag inte åt den.
Innan formateringen hade jag Windows ME installerat, disken är en IBM 30,7 GB som är inköpt förra hösten. Någon som förstår mitt problem och kan lösa det? Det vore riktigt bra i såna fall... :)
------------------
-mucho-
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg tror jag förstår ditt problem, men någon lösning har jag inte.
Misstänker att det har med filformatet att göra.
Din C disk kör ntsf eller?
Din D disk kör fat32 eller?
Kanske jag är helt ute å cyklar, men det borde finnas något sätt att spara över det du vill till C disken och sedan formatera D:
------------------
/frankof
Respektlös??!! Jag?!, Nej det är värre än så, förakt kallas det!!
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg konvertera d: till ntfs?
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
PeleMedlem sedan juli 2000415 inlägg Det går annars att kopiera över
filerna från \D: till \C:
genom att i DOSPROMPTEN skriva
xcopy D:\ C:\ o sen trycka ENTER
Det finns några till bokstäver som ev ska
dit men jag kommer inte ihåg vilka för att
få med hela disken.
Eventuellt kanske du måste skriva in
katalognamnen för hand??
////
Jag hittade flera xcopyväxlar:
/A Kopierar filer med attribut, attribut ändras inte.
/M Kopierar filer med attribut,stänger av fil attribut.
/D:datum Kopierar filer ändrade på eller efter datum, om inget datum är angivet kopieras endast filer vars källtid är nyare än måltiden.
/P Bekräfta innan varje målfil skapas.
/S Kopierar kataloger och under kataloger men hoppar över tomma.
/E Kopierar kataloger och under kataloger även tomma.
/W Bekräfta genoma att trycka en tangent innan kopiering.
/C Fortsätter att kopiera även om fel uppstår.
/I Om mål inte finnsoch mer än en fil kopieras antas att mål är en katalog.
/Q Visar inte filnamn under kopiering.
/F Visar fullständiga käll och målfilsnamn under kopiering.
/L Visar filer som skulle kopieras.
/H Kopierar dolda och system filer.
/R Skriver över skrivskyddade filer.
/T Skapar en katalogstruktur men kopierar inte filer, /T/E måste användas för att återskapa tomma/under kataloger.
/U Updaterar endast filer som redan finns i mål katalogen.
/K Kopierar attribut (Normal XCopy återställer skrivskydd).
/Y Skriver över befintliga filer utan utan bekräftelse.
/-Y Kräver bekräftelse innan den skriver över befintliga filer.
/N Kopierar med genererade kort namn.
/V Verifiering, filer kontroleras för att se om dom är identiska med varandra.
Mvh/Pele
[Redigerat av Pele den 20 okt 2001]
[Redigerat av Pele den 20 okt 2001]
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Två problem:
1. Jag kör FAT32 på C:
2. C: är 5 GB, D: har ett innehåll på 20 GB, det är liksom inte möjligt att kopiera över allt.
------------------
-mucho-
PeleMedlem sedan juli 2000415 inlägg Aaj!
Inte mycket bevänt med mitt tips då.
Mvh/Pele
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Nej, tyvärr, men tack så jättemycket ändå. :)
------------------
-mucho-
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Har du använt någon bootmanager eller datakomprimeringsprogramvara?
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Hmm, vad menar du?
När jag köpte hårddisken förra hösten så fick jag göra en uppdatering av BIOS, men det är väl också allt tror jag.
Den nya disken är ju 30 GB stor, så kan det vara FAT 16 på den då jag har en enda partition? Eller bör det vara FAT 32? Jag hade nog 98:an eller ME installerad när jag satte in hårddisken.
------------------
-mucho-
TronicMedlem sedan juni 2001135 inlägg Efter som FAT16 bara klarar av 2GB så är det FAT32 om du har en partion på 30GB
------------------
Vissa här i världen har ju lyckats få CompTIA A+. Som jag då! :)
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Alltså har jag FAT32 på båda diskarna, den andra disken syns i Den här datorn, men så fort jag vill kolla innehållet så säger den att disken inte är formaterad och undrar om jag vill formatera?
Någon annan som har något förslag? *suck*
------------------
-mucho-
PeleMedlem sedan juli 2000415 inlägg Ett något drastiskt förslag!!
Prova att installera 2000 på D-disken
så kanske du eventuellt kan gå in o titta
på den och komma åt filerna.
Senare kan du ju plocka bort den.
Mvh/Pele
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Alltså, att titta på filerna? Jag har hela mitt liv på den disken så det är ju liksom inte så att jag bara vill ta ett sista farväl och sen dumpa skiten. ;)
------------------
-mucho-
PeleMedlem sedan juli 2000415 inlägg Nejnej!!!
Installera 2000 på D, sen kan du välja vid uppstart vilken du ska starta.
Sen "Kaaboom" är du inne på D.
Sen menade jag att du kan avinstallera EN av W2k.....
Mvh/Pele
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Det låter tyvärr inte som någon tillfredsställande lösning. :(
Jag vill ha access till disken bara, that's all. Själva poängen med allt på en andra disk var att man skulle slippa bli av med en massa information om bara Windows kraschade.
------------------
-mucho-
PeleMedlem sedan juli 2000415 inlägg Jovisst men, du får ju access om det
går att installera på D.
Du kommer inte åt den genom utforskaren heller,
alltså om du utforskar nere vid start??
Mvh/Pele
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Nej, jag gör ju inte det. :(
Jag har nyss tagit ett par MP3:or (usch och fy på mig) från D och skickat dom till C genom att boota upp på min Win95-diskett och sen kopiera i dosläge. Så jag menar, allt finns ju kvar. Det är ju bara det att Win2k inte kan hitta hårddisken.
------------------
-mucho-
[Redigerat av Kim den 21 okt 2001]
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Jag frågar igen: Någon som vet något alternativ?
------------------
-mucho-
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Är det EN disk med två partitioner C: och D: ? eller är det två diskar? (sorry , fattar trögt...)
Är det 1 disk kan problemet vara att båda partitionerna är primära, och då kan du inte komma åt dem från varann.
Är det 2 diskar, så måste det gå att få Windows att "hitta" den. Har du provat en sån enkel sak som lägg till hårdvara?
Provat att ta bort andra enheter, typ cd /cd brännare. Bara koppla in hårdisken du inte får kontakt med osv.
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
[Redigerat av Toonster den 24 okt 2001]
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg Det är två diskar, den ena på 5 GB och den andra på 30 GB.
Windows bör ju hitta den eftersom det har fungerat hela tiden i Windows ME, men nu i 2000 så fungerar det helt plötsligt inte. :l
------------------
-mucho-