webForumDet fria alternativet

Remote assistance

9 svar · 230 visningar · startad av videren

viderenMedlem sedan feb. 200048 inlägg

Går det använda det inbyggda Remote Assistance (tror jag det heter) i Win XP för att fjärrstyra en dator på det egna nätverket? Eller måste det vara en anslutning mellan två datorer som har olika Passport-konton hos Microsoft? Jag skulle vilja styra dator nr 2 hemma, men jag har ju bara ett hotmailkonto...

JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg

i värsta fall - hur svårt är det att regga ett till? =)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Nä, iofs, men det vore ju smidigare (och kanske snabbare) om det gick ansluta direkt mellan datorerna, utan att behöva verifiera sig eller nåt mot Microsoft varje gång...

SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg

Ja, det går. Du skapar en inbjudan i form av en fil och kopierar den till den andra datorn.

------------------
- Swey
A hacker from the south

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Varför Remote Assistance?

Om båda datorerna är XP så kan du använda Remote Desktop

Om mottagardatorn är W9X/ME eller W2k så kan du använda Netmeeting vilket du får fram i XP genom att gå till start/kör och skriva "conf"

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

OK, måste jag kopiera in den filen varje gång jag ska ansluta eller kan den ligga där och acceptera mina anslutningar varje gång?

Remote Desktop låter ju smart, funkar det bra? Loggar man på den andra datorn i ett eget fönster då? jag har inte två datorer att testa med än :(

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Den fungerar utmärkt, och är dessutom fullt kompatibel med Terminal Services utifall att du vill fjärrstyra en W2k server ;)

Han öppnar ett fönster med en liten inloggningsruta där du skriver in ditt användarnamn och lösenord (obs att anv. måste finnas på den dator som du kopplar upp dig till)

r/ sedan så sparar han en *.rds (tror jag det var) fil i mina dokument som du bara dubbel-klickar på när du vill ansluta igen

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

[Redigerat av Reefer den 20 okt 2001]

Låter ju perfekt. Ska bli spännande att testa när jag har de två burkarna i nätverk...

Det funkar ju kanonbra!! Mycket bättre än PCAnywhere och liknande. Tackar för tipset...

Genererad på 377 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb