WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Hade tänkt installera win2000 pro men det vill inte funka när jag försöker göra det efter att ha startat upp med en win98-startdiskett.
När man kör setup.exe på 2000-skivan så står det att programmet inte kan köras i DOS-läge.
Hur fixar man detta? Beror det kanske på att jag startade upp med en startdiskett avsedd för 98... :q
------------------
Mvh. Wiberg
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Och du kör förstås "winnt" och inte "winnt32"?
/r förtydligande; du SKA köra "winnt"
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"
[Redigerat av Reefer den 19 okt 2001]
WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg hmm...?
------------------
Mvh. Wiberg
WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Begriper dessvärre inte riktigt vad du menar.
Som jag kan se det via en DIR så finns det bara en EXE-fil (setup.exe) som jag körde och fick ovan nämda felmeddelande.
:l
------------------
Mvh. Wiberg
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg navigera till foldern "i386" skriv "winnt"
------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Ställ om så att du kan boota från cd-skivan istället så funkar det enklare och du slipper dessutom skapa de tre disketterna som annars krävs.
WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Tack för det!
När jag ändå är igång så...
Läste att man skulle ändra filsystem från FAT32 till nåt annat om man skulle köra 2000. Hur gör man det smidigast och finns det något negativt med detta?
------------------
Mvh. Wiberg
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Du kan konvertera FAT32 till NTFS med kommandot;
C:\>convert /?
Converts FAT volumes to NTFS.
CONVERT volume /FS:NTFS [/V] [/CvtArea:filename] [/NoSecurity] [/X]
volume Specifies the drive letter (followed by a colon),
mount point, or volume name.
/FS:NTFS Specifies that the volume is to be converted to NTFS.
/V Specifies that Convert should be run in verbose mode.
/CvtArea:filename
Specifies a contiguous file in the root directory to be
the place holder for NTFS system files.
/NoSecurity Specifies the converted files and directories security
settings to be accessible by everyone.
/X Forces the volume to dismount first if necessary.
All opened handles to the volume would then be invalid.
Men ännu bättre är förstås att formatera med NTFS från början, det finns även vissa prestandaskäl till att det senare är bättre vad gäller NTFS partitioner.
------------------
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Eftersom du var inne på att använda bootdiskett så antog jag att du inte kunde boota från CD:n men det är förstås enklare. ;)
------------------
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Du skriver alltså CONVERT C: /FS:NTFS i en kommandotolk för att konvertera till ntfs. (detta gäller givetvis om det är C: som du vill konvertera ;) )
WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Tack för hjälpen! Det fixade sig till slut...
/r Kolla http_user_agent! :e
------------------
Mvh. Wiberg
[Redigerat av Wiberg den 19 okt 2001]
WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg En sak till bara... ;)
Mitt ljud vill inte fungerar och jag har lyckats slarva bort drivrutinerna till mitt kassa soundblaster-kopia-ljudkort.
På soundblaster.com hittar jag inte heller några. Nån som vet nån annan sida?
/r stavningen...
------------------
Mvh. Wiberg
[Redigerat av Wiberg den 19 okt 2001]
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg Vad är det för kort? Kolla på tillverkarens hemsida om det finns nåt där.
WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Ljudkortet heter 3d melody mf1000 och efter en sökning på Evreka så verkar det som om det är rätt många som letar efter drivrutiner till det ljudkortet för w2k. :l
------------------
Mvh. Wiberg
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg En enkel lösning för dig tror jag kan vara att köpa ett nytt kort som du får med nya drivisar till och som är mer vanligt. Dom brukar ju inte kosta mer än nån dryg hundrig eller så.
WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Hittade till slut några drivrutiner som funkade...
------------------
Mvh. Wiberg