webForumDet fria alternativet

Falskt eller?

Windowsur Windows

11 svar · 205 visningar · startad av clarkbones

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg
Frågan#1

http://www.di.se/Scripts/Main/ReadMe.asp?ID=2001\10\05\32959

Det här är väl knappast möjligt om man inte laddat ned en exe, eller accepterat en osignerad activex?

Utan att porrsurfaren märker det kan datorn attackeras av ett program som bryter internetförbindelsen, och blixtsnabbt kopplar upp till ett betalnummer eller en utländsk teleoperatör

------------------
Spango om handikappanpassning av site:

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Det här är väl knappast möjligt om man inte laddat ned en exe, eller accepterat en osignerad activex?

Nej det är det inte, och du har helt rätt.

Som så ofta när det gäller smurfhistorier om påstådda säkerhetshål i PytteMjuks produkter (som jag räknar även den här till) så är det PEBKAC-syndromet som slagit till.

I det här fallet handlar det om programmet "dialer.exe" eller "dial.exe" som användaren laddar ner och installerar varpå programmet kopplar upp sig till en betaltjänst och bingo! användaren får hem en räkning på X antal sek utan att fatta att han/hon har sig själv att skylla.

Det är bara möjligt när användaren kör emd telmodem eftersom det krävs ett telnr för dessa tjänster.

Dessutom brukar det här programmet rymma överraskningar av betydligt allvarligare slag, den har (åtminstone tidigare) varit ett populärt sätt att sprida diverse trojaner som tex subseven.

Återigen; PEBKAC :h

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

pebkac betyder?

------------------
"Det blir bara stjärnor när jag skall skriva in lösenordet."
- Återkommande fråga på Spray support

Medlem sedan jan. 20001 006 inlägg
Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Från artikeln:

Med 100.000 samtal om året blir det 2,5 miljoner arbetstimmar som går åt till att förklara för Teliakunder hur porrsajterna fungerar.

Hehe :e.

Reefer:

Som så ofta när det gäller smurfhistorier om påstådda säkerhetshål i PytteMjuks produkter

Jag håller med dig om att det i detta fall enbart är skit bakom spakarna, men det är väl aldrig någon som hävdat att detta på något sätt skulle vara ett säkerhetshål i Microsofts produkter? Det finns redan så många att man inte behöver "hitta på" nya ;) :e

Detta "fenomen" att IT-personal gärna hänvisar till användarens "oförmåga" tycker jag är beklaglig.

Varför? Alla yrkesgrupper har väl någon slags intern humor som går ut på att driva med de som ej ingår i yrkesgruppen. Är man tekniker så skämtar man om otekniska människor, är man sotare så skämtar man väl antagligen om folk som inte kan hantera sina rökkanaler på rätt sätt eller något.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Förresten, är det OK att lyfta fram denna typ av frågor?????

O ja!

XL-Dennis;

Faktum är att skärmen stundtals kännetecknas av "information overload".
Även i detta sammanhang kvarstår en hel del arbete.

Arbete är isåf redan genomfört, jag snackade med en kille i USA Kalifornien, som var lärare i Windows och Linux på "Nightschool" ett slags mellanting mellan komvux och studieförbund för vuxna som även erbjuder högskolekurser.

Han berättade att 50+ personer (mestadels) med liten eller ingen datorerfarenhet tenderar till att bli väldigt förvirrade när dom ska klicka runt i Windows för första gången, dom förstod helt enkelt inte kopplingen mellan musen och vad du gör på skärmen, däremot så gick det mycket lättare för samma slags personer att börja med Linux i konsolläge utan X.

Varför?

Jo det som dom här personerna hade erfarenhet av och är uppväxta med är skrivmaskinen (=tangentbordet) koplingen TGB = vad som händer på skärmen var mycket lättare för dom att förstå.

Linux utan X enklare att använda för 50+ nybörjare på datorer? intressant tanke :e

sgtpepper;

men det är väl aldrig någon som hävdat att detta på något sätt skulle vara ett säkerhetshål i Microsofts produkter?

Historien gick i samma stil som dom tidigare med "IE laddar ner och gör saker utan vidare", var mest för att förekomma mytbildningen som jag skrev som jag gjorde.

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

[Redigerat av Reefer den 06 okt 2001]

Medlem sedan maj 20002 993 inlägg

XL_Dennis:
Klarar man inte av att starta en dator och köra ett program i windows ska man inte använda en heller...

------------------
"Det blir bara stjärnor när jag skall skriva in lösenordet."
- Återkommande fråga på Spray support

[Redigerat av Alpha II den 06 okt 2001]

Äh, kan Ni inte bidra med mer substansiella svar eller är det "bara" teknikfaktorn i sig som är intressant

Ang användarupplevelse;

Skulle vilja nämna Windows XP i det här fallet med dess radikalt nya gränsnitt för Windows, som gammal Windows användare blev jag först irriterad över den nya looken när jag installerade beta2 för första gången, men efter ett par dagar upptäckte jag (och jag tror att många håller med mig här) att allt låg precis där det skulle ha legat från början (W95)

Logiskt och enkelt med ett snyggt gränsnitt, den gamla W95 looken som endast blivit ytterst modest uppiffad i efterföljande Windows versioner börjar kännas lite ...hrrmm stenålder? dessutom var det ett gränsnitt som inte är det allra enklaste för en nybörjare att starta sin användarkarriär med...

Damn, är det bara jag som börjar se en viss liknelse för argumenten Mac vs Win tidigare och Win vs Lin numera?... :e

------------------

"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
-Steve Ballmer, Microsoft CEO

Medlem sedan sep. 200115 inlägg

jag tillexempel, är varken nybörjare eller proffs, min signatur förklarar allt...

------------------
//Fireman - Proffesionell Lamer

XL-dennis;

Vad är det för svar du vill ha egentligen?

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

Tja eftersom du själv är XL nörd så vet du väl hur yrkeskategorier brukar benämna vanliga användare ;)

------------------
"What we were after now was the old surprise visit. That was a real kick and good for laughs and lashings of the old ultraviolence"
-Alex DeLarge in "A Clockwork Orange"

146 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.9823c0c5
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)