Ni har säkert redan snackat en massa om Win XP. :)
Vad tycker ni om det? Själv så tycker jag att det är stabilt och samtidigt snyggt.
Det bästa operativsystemet som jag har testat.
------------------
//FireRaiser
17 svar · 351 visningar · startad av [FireRaiser]
Ni har säkert redan snackat en massa om Win XP. :)
Vad tycker ni om det? Själv så tycker jag att det är stabilt och samtidigt snyggt.
Det bästa operativsystemet som jag har testat.
------------------
//FireRaiser
Jag testade XP för nån vecka sedan, och blev inte speciellt förtjust i det. Främsta orsaken till att jag gick tillbaka till Windows 2000 är att XP var lite väl segt.. (PII 400Mhz, 196 ram)
Jag är helnöjd med Windows 2000 (SP2).
Men jag vill gärna höra om det finns några bra anledningar att uppgradera till XP.
..och välkommen till webForum!
------------------
ps » Email » URL
Jag har märkt av en aning "seghet" men förhoppningsvis så blir det bättre när jag får mer RAM. Har 128 nu, får 128 till snart.
Det finns många fördelar med XP. Man kan t.ex bränna direkt från Utforskaren, det är lättare att flytta filer, mediaspelaren har fått sig en ansiktslyftning, det är lättare att installera skrivara och andra mjukvaror.
Men om du nu är nöjd med Win2k så finns det kanske ingen anledning att uppgradera. Vad vet jag?
Tack för "välkommnandet". :)
------------------
//FireRaiser
Går det inte att redigera sina inlägg? :(
Jaja, jag menade i alla fall hårdvaror, och inte mjukvaror!
------------------
//FireRaiser
Gillade det inget vidare. Har lagom mycket kraft (Athlon 1GHz, 1GB minne) och ändå upplevde jag XP som slöare än W2KSP2. Visst, det startade snabbare, men vad spelar det för roll egentligen? Man kan ju faktiskt gå och pinka den första dagen i varje månad när man startar om det.
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
Har lagom mycket kraft (Athlon 1GHz, 1GB minne) och ändå upplevde jag XP som slöare än W2KSP2.
Jaha, en till... :OO
Alltså, jag kör Windows XP på min hemmaburk som är en gammal sunken AMD K-6 II 500 Mhz m/ 256 MB RAM o/IBM 5400RPM/Diamond TNT2/SB Live (jepp, gamla bettan hänger med fortfarande :e)och den går definitivt snabbare och rappare än W2k m/SP2, väljer jag "best apperance" i system, dvs allt lull-lull påslaget så kan jag, om jag har flera program uppe, skönja lite lagg i GUI:en, med W2k så hackar GUI:en i samma situation.
Hur ni T-birds nissar lyckas få XP att gå slött/segt på era burkar fattar jag bara inte...
*/snart blir bettan utbytt mot en fetingburk :D
------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK
Hur vackert skulle XP rulla på en Intel 700 Mhz med 128 RAM? Är det värt att lägga ut pengar på XP, eller ska jag hålla mig till det OS jag har nu?
------------------
SPiN, bjorne.w@telia.com
-- Den som går i andras fotspår kommer aldrig först --
SPiN.
Det skulle rulla alldeles utmärkt på en 700 med 128 mb ram. Själv har jag 500 mhz och 128 mb ram och det rullar på fin fint.
Skaffa XP, det är bäst!
------------------
//FireRaiser
Reefer
Gå sedan in i Windows Explorer och dra en stor markeringsruta. Fortfarande snabbt? ;)
------------------
Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!
Spender: nu heter jag inte Reefer, men kan testa iaf, och inte fan går det segt, det har mer med vilket grafikkort du har än på det nya GUIet.
------------------
Att påstå att jag är ett geni är som att helgonförklara djävulen
Jo, men den där skumma blend-effekten tillhör ju ändå det GUI:t och ställer ganska stora krav på grafikkort. När jag hade ett TNT2 Pro så hackade det fram när jag gjorde så, med mitt GeForce 2 MX går det dock bättre.
Vad jag fortfarande inte kan förstå är vad som är så bra med XP? Jag kan inte komma på något som jag har nytta av som är bättre än i Windows 2000, och då spelar jag ändå en del.
Jag ser nästan bara nackdelar. Det är fulare och enligt mig segare än Windows 2000, det är mer kraschbenäget än Windows 2000 plus att det leker storebror åt en. Jag hade några modemdrivrutiner som jag absolut inte fick installera i RC1 eftersom det kunde orsaka instabilitet i systemet. Sen när får jag inte välja själv om jag vill ha ett stabilt system eller inte?
Men visst, folk som går ifrån Windows 9x ser säkert många fördelar.
Redigering: Dags för ett nytt forum under "Det eviga kriget..." kanske? Windows 2000 mot Windows XP/2002. ;)
------------------
Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!
[Redigerat av Spender den 07 okt 2001]
Det är mindre krashbenäget än 2000 FYI, det är bara en liten minoritet som verkar ha problem, mindre än den minoritet som hade problem med 2k, jag gissar att ni har dålig hårdvara, korrupta hårddiskar eller bara dålig kvalitet på hårdvaran.
Nått fel är det iaf. kan vara olika program som ni installerar också som inte gillar XP, har hört/sett att det flera ggr varit orsaken.
P.S. dom som gnäller om GUI't.
Get a bloody life!
Stäng av themat och kör classic då för f*n! Att folk gnäller och gnäller om detta ännu är otroligt, är det så jäkla trögt att gå till "display" och välja classic?
------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.
http://forums.planetdivine-shadow.com
Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.
Grafik kortet och minnet så är nog ganska viktigt om du vill ha prestanda men ett enkelt sett att få XP snabbare är ta bort alla special effekter, vilket du gör genom att höger klicka på "my computer" där finns inställningarna för det.
------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.
Stäng av themat och kör classic då för f*n! Att folk gnäller och gnäller om detta ännu är otroligt, är det så jäkla trögt att gå till "display" och välja classic?
Exakt! Är det så svårt eller? :)
Fördelar ur min synpunkt
1. För det första, XP är inte slöare än 2000, inte vad jag upptäckt iaf. Det sliter iaf inte lika mycket minne (ca80mb för 2000 på min maskin) och stabiliteten är förbättrad till förvånansvärd prestanda. Jag har testat diverse hårdvara, och det är bara en sak som gäller om du får chrasher: Uppdatera drivrutinerna! Det går inte att poängtera tillräckligt mycket. Men det vet ni redan. ;)
2. Uppstarten är mäkta imponerande. Dessutom från sovande till ready på tre sekunder.
3. Recovery console är nu mer utvecklad och har så kallade recovery points som är ungefär som "checkpoints" i ditt system. Gör en checkpoint innan du installerar Nisses hemmasnickrade VB-program. Chrashar skiten och windows pajar, visst F8 och återställ systemet som det var vid sista pointen. Funkar i windows likaså som innan uppstart.
4. Gränssnittet är snyggt. För en gångs skull har de lyckats göra något som faktiskt ser bra ut. Och gilar man det inte (!) så är det bara att inaktivera, vilket även tar bort era "lagg-problem" vid markeringarna.
5. Du har stor koll på installerade komponenter i IIS:en (v 5.1 btw), genom "Component Services" under administrativa verktyg (måste ha IIS tror jag). COM+ Applications, DCOM och lite annat smått och gått som Transactions controller (eller nåt).
6. Nya funktioner i startmenyn som faktiskt är användbara, du kan dölja ikoner i systray (jippie!) och välja ifall de skall visas överhuvudtaget, alltid, eller bara när de är aktiva.
7. De har byggt in nån slags fjärrstyrnings-funktion som är inaktiverad vid installation. (Phu) Den kan nog underlätta arbetet för vissa tekniker tror jag. Bara det inte blir en säkerhetsrisk. Jag gillar dock inte själv denna funktion, men tanken är bra, även om den inte är riktigt färdigutvecklad ännu om jag känner MS rätt.
8. Du kan "logga ut" en användare samtidigt som du loggar in med en till, och kör som en extra TTY, typ linux style. Bra för administratörer som skall göra småändringar och inte vill logga ut en användare som har 300 dokument igång.
9. Du har hårdare koll på processerna i Task Manager, du ser exakt vem som kör vilken process (t.ex SYSTEM, IWAN_USR, osv osv.) Plus en (ganska meningslös dock) nätverksmätare som mäter trafiken på ethernetkortet, bytes som flödar, som har sänts, hastighet och procentuell användning i fina kolumner. :)
10. Snygga bakgrundsbilder till Windows som standard. (!) :e
Det är det som jag anser är bra med XP och jag tycker att man starkt bör se som alternativ att byta till XP om man kör 2000 faktiskt.
Jag kör det och jag är supernöjd.
------------------
Craving for malicious suspection fulfilles the prophesized termination of this world.
[Redigerat av OveRRidE den 12 okt 2001]
[Redigerat av OveRRidE den 12 okt 2001]
inget där som lockar mej till å lägga ner en timme på å installera XP... skulle va för å se om XP kan sätta fart på min sovande 10000rpm-disk på 3 sekunder. ;-)
finns det inga mer radikala skillnader?
------------------
bloSSA på nätet
Om du har w2k, så har du nog ingen riktig orsak till att skaffa XP.
Har du NT4 eller 9x har du en stor orsak att skaffa XP, har du inget OS alls, tja gissa? ;)
------------------
8. Du kan "logga ut" en användare samtidigt som du loggar in med en till, och kör som en extra TTY, typ linux style. Bra för administratörer som skall göra småändringar och inte vill logga ut en användare som har 300 dokument igång.
Det funkar inte om datorn är medlem i en domän.
Finns det inget sätt att kringgå det?
------------------
/Baalzamon