[FireRaiser]Medlem sedan okt. 200119 inlägg
Spionerar Microsoft på en om man kör Win/Office XP?
Jag har några polare som yrar om att typ Microsoft ser att man har en olaglig kopia av Windows/Office XP och spårar upp en. Är detta sant?
Pratar mina kompisar i nattmössan? :)
------------------
//FireRaiser
stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg
Varför ta risken, köp de program du har på datorn så slipper du oroa dig :D
------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"
BatboyMedlem sedan jan. 2000888 inlägg
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Jag har några polare som yrar om att typ Microsoft ser att man har en olaglig kopia av Windows/Office XP och spårar upp en. Är detta sant?
Inte nej, men snarare nja.
Jag var i kontakt med BSA-chefen för ett tag sedan och ja, de flesta stora mjukvarutillverkarna jagar numera även privatpersoner.
Det som talar emot denna kampanj är att de flesta anmälningarna avskrivs för att rättsväsendet inte hänger med.
De rapporter som inkommer vad gäller olagliga kopior följs upp ja.
------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*
ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg
Jag tror att FireRaiser menar typ att MS skulle kolla dig när du kör W/O XP om det är en legal kopia, och nej det gör dom inte, för det är i det närmaste omöjligt, däremot så hade dom så för betatestarna att ISO-filerna som vi kunde ladda ner från windowsbeta hade ett unikt uid nr som kunde identifieras om ISO-filen inte hade blivit ändrad, dvs bränd på en skiva eller liknande.
Vilket jag tycker är rätt, dom har naturligtvis rätt att skydda sina produkter särskilt i det här fallet eftersom vi i betaprogrammet omfattades av ett NDA-avtal, MEN lite fult av MS att dom inte sa till i förväg att det var så och tydligen var det en del kidz som åkte dit på det, dvs dom la ut ISO-filen det första dom gjorde när dom hade laddat ner den på sin lilla warez FTP, och sedan var det inget problem för MS att kunna spåra ISO-filen direkt till det användarnamn och lösenord som använts för att logga in och laddat ner den.
Sedan så cirkulerar det fejkade bilder där typ "MS" per messenger "kontaktar" användaren och meddelar att "your IP has been logged" ...blaha blaha "NET SEND" säger jag bara. :e
------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK
FreeZerMedlem sedan jan. 2001777 inlägg
Har företag som tillverkar programvara till datorer rätt enligt svensklag att låta sitt program meddela företages server om vilket serienummer programmet man kör på sin dator har? och på så sätt se vilka som har piratkopior av programmet.
------------------
^FreeZer^
------------------
"Om du läser denna mening en gång till, kommer du att ha läst den minst två gånger..."
FilipMedlem sedan maj 200133 inlägg
Jag tänkte skaffa Win XP, och har Office XP.
OM, jag säger OM jag skulle haft olagliga
kopior då (OM), skulle jag kunna åka fast
för det då eller?
Om! ;)
------------------
MVH // Filip