webForumDet fria alternativet

Buggat och klart [Hjälp]

Windowsur Windows

8 svar · 92 visningar · startad av [FireRaiser]

[FireRaiser]Medlem sedan okt. 200119 inlägg

Har precis installerat ytterligare 128 mb ram i min burk. Har 256 sammanlagt nu alltså.

Givetvis så ska det krångla... :(

Allt var frid och fröjd tills jag skulle starta Counter-Strike. Det hängde sig efter ca 1 minuts spelande. Jaha, det var väl bara tillfällig tänkte jag och startade om CS. Samma sak hände igen. Buggat och klart! Jag testade sedan ett annat spel, Kingpin, samma sak hände där. Det hängde sig och buggade sönder.

Jag tror nu (eller jag vet) att detta beror på det nya ram-minnet. Man frågan är: VAD ÄR DET FÖR FEL? Ska det vara så här? Jag har nämligen hört från andra att datorn kan bugga och hänga sig ganska fint efter att man har installerat mer RAM. Det brukar dock stabilisera sig, eller?!

Någon hacker här innte som har något vettigt svar?

Jag har en dator på 500 mhz (Celeron), 256 mb ram och jag kör XP.

Observera att problemet dök upp efter uppgraderingen till 256.

HJÄLP! :(

------------------
//FireRaiser

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Vad är det för dator?
Vad är det för minne?
Passar minnet ihop med den datorn?
Har du möjlighet att prova minnet i en annan dator?
Har du möjlighet att prova ett annat minne i din dator?
Har du kollat om du kan ha just den typen av minne i din dator? (brukar finnas en spec-lista hos tillverkaren)

SirPeter.

Det är ett PC100-minne. Jag är inte säker på om det andra minnet är samma men jag skulle tippa på det eftersom att datorn har några år på nacken. Tillverkades i slutet av 1999.

Men när jag startar datorn så kontrolleras minnet och det står då OK klart och tydligt.

Jag har en C500, 256 mb ram, Riva TNT 2 16 mb.

------------------
//FireRaiser

Förtydligande> Vad är det för märke på din dator? (fabrikat, tillverkare) ;) Alla datormärken gillar inte alla minnen. Vart har du köpt minnet? Fanns det ingen guide så du kunde se om din dator (märket alltså) klarade av det minnet som du har köpt?

:)

Det är en Fujitsu Siemens.

Jag har en manual till datorn men jag hittar inget om ram-minnen (ganska rörig bok om man säger så).

Minnet köpte jag på komplett.se

------------------
//FireRaiser

Börja med att kolla på deras hemsida där du har köpt minnet. Hittar du inget där så kolla på Dustins guide www.dustin.se där hittar du en förteckning över iaf deras minnessorter oh vilka datorer som klarar dom

FreeZerMedlem sedan jan. 2001950 inlägg

Jag hade ett 128 mb PC-100 minne i datorn för ett tag sedan, jag köpte ett nytt 256 mb PC-133 och stoppade i det. Då kan jag säga att min dator fungerade sämre än vad den gjorde innan med bara det gamla 128 minnet. Jag tog ut det gamla minnet och *vips* så fungerade det hur bra som helst.

Köpte ett till 256 minne av samma sort som det andra och stoppade i burken också, fungerar bra... ;)

------------------
^FreeZer^
------------------
"Om du läser denna mening en gång till, kommer du att ha läst den minst två gånger..."

FreeZer: Vad har du för dator? Säkert Compaq. :)

------------------
//FireRaiser

FreeZerMedlem sedan jan. 2001950 inlägg

Ja, jag har en compaq också, fast det var inte den jag snackade om.

Det var en annan dator som det felet uppstod på... ;)

------------------
^FreeZer^
------------------
"Om du läser denna mening en gång till, kommer du att ha läst den minst två gånger..."

263 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c74b5be1
0 ms — hämta forumlista (cache)
127 ms — hämta statistik (db)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)