webForumDet fria alternativet

Nätverket funkar inte :( XP + Win98

9 svar · 176 visningar · startad av sad

sadMedlem sedan okt. 20014 inlägg

Tjenare!

jag är ny här. Jag har en fråga. Jag har Windows XP och Windows 98. På XP-burken tog jag bort IPX-protokollet, och nu ska jag installera det igen, men det går inte!

Vet ni hur man gör för att installera NetBui och IPX igen? De ligger inte i den där listan med protokoll längre :(

Tack på förhand!

[FireRaiser]Medlem sedan okt. 200119 inlägg

Jag hade själv lite problem med nätverket i XP. Jag löste problemet med att ge datorerna varsitt IP. Samma IP, bara att jag bytte ut sista siffran. Nätmask: 255.255.255.0

------------------
//FireRaiser

Hm, kom ihåg att jag är totalt ny på det här med datorer och nätverk, nästan ;)

Vill någon beskriva hur man ska göra? Tack för tipset FireRaiser, vill du förklara lite mer exakt hur man ger varje dator ett eget IP etc!?

*Skulle verkligen behöva få igång nätverket snart, behöver komma åt skrivare mm :(

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Jo då, under "select Network Protocol" finns "IPX/SPX"

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

Tack stoffe-2k, jag såg det :) Jag behövde visst starta om datorn! Men det stora problemet kvarstår: Jag kan inte installera Netbeui, det finns bara inte :(

Jag har för mig att man måste ha det! När jag hade 98 på båda datorerna var jag tvungen att ha Netbuei för att nätverket skulle funka, misstänker att det är samma fel den här gången!

[FireRaiser]Medlem sedan okt. 200119 inlägg

Sad eller ska man säga Filosofen? ;)

I XP högerklickar du på My network places och ta Properties, sen går du in i inställningarna för TCP/IP. Sen skriver du in där.

Samma med Win 98.

------------------
//FireRaiser

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Netbuei finns på cd-skivan...

X:\VALUEADD\MSFT\NET\NETBEUI

glöm inte läs readme filen

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Jag har oxå lite "strul" med win98 och win XP i nätet. Jag kan se XPburken från win 98 men inte tvärtom. Skall man aktivera ngt för att se andra datorer i nätverket ?

------------------
// Niklas

"There is no guarantee that this message has been read or understood."

Tack alla... Speciellt du stoffe-2k NETBEUI låg där, och nu funkar nätverket perfekt :)

Jag behövde inte ens starta om efter installationen!

Nicrosoft, om du skriver \\win98-bukren i körmenyn på XP-burken, kommer du in då? För jag har vart med om att andra datorerna inte finns i nätverksmappen, men att man ändå kommer in i dom!

Fireraiser, känner vi varandra eller nåt? Filosofen?

Tack för all hjälp iallfall, vi ses igen :)

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Nope, hittar inte den via \\nicrosoft, däremot så kan jag pinga den via datornamnet.

------------------
// Niklas

"There is no guarantee that this message has been read or understood."

[Redigerat av Nicrosoft den 04 okt 2001]

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)