webForumDet fria alternativet

svchost.exe x 2

14 svar · 322 visningar · startad av Alpha II

Alpha IIMedlem sedan maj 20002 993 inlägg

Det ligger och kör 2 stycken svchost.exe på min dator. de går inte att stänga av och tar jävligt mycket minne... hur stänger jag av iaf en av dom?

------------------
"Det blir bara stjärnor när jag skall skriva in lösenordet."
- Återkommande fråga på Spray support

[Redigerat av Alpha II den 29 sep 2001]

Det är akut... jag tror att det är svchost.exe som gör att det går segt att spela dvd'n. :(

------------------

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Skriv "msconfig" i "kör" och kolla under startup så att svchost.exe inte laddas två ggr.

------------------
// Niklas

"There is no guarantee that this message has been read or understood."

Går inte. datorn hittar inget sådant program :(

------------------

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

har oxå hittat det programmet som ligger och kör på min w2k pro... vore kul att veta vad det är ;)

------------------
PeterSign v 2.3.36

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

RÖR inte svchost.exe det är en system process den måste vara igång, om ni söker på filnamnet på MS får ni upp en beskrivning vad den gör, jag vet vad den gör, men hjälp till själv hjälp är vad som erbjuds så här dax!

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

Är det normal att det finns 2 svchost samtidigt?

------------------

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Tror att det är normalt iaf. jag har kollat på flera burkar här hemma och det finns med två stycken i alla.

Jag kollade på min XPburk och jag har 4 st igång. Kan det bero på att jag kör den som router till adsl med 2 nätverkskort? Procceserna heter Lokal service, networkservice och 2 st system.

------------------
// Niklas

Märkte att det inte var svchost som drog så mycket minne att dvdn hackade. svchost drog egentligen ganska lite minne. men dvd hackar endå, men bara när jag använder dualhead på mitt matrox g400 kort. så att jag kan se på tvn dettta är ganska irreterande. någon som vet varför?plz

------------------

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

mer info.
hårdvara osv.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

developerMedlem sedan aug. 2001458 inlägg

Att ha flera instanser av svchost.exe igång är helt normalt. Svchost.exe är en generell "process-värd" för olika NT-services.

I princip (inte alltid, men oftast) betyder det att man laddar 1 DLL per NT service - men fortfarande i samma process.

På så sätt får man ner antalet processer i datorn. Det finns ett par anledningar till att göra detta. En är att man i denna process bara laddar 1 gemensam instans av de vanliga dll:erna, som kernel32.dll, advapi32.dll, ntdll.dll osv. istället för att varje service ska ha en egen process och således en egen instans laddad av varje dll.

Det gör att man sparar sidor i minnet - mindre disk-paging och bättre utnyttjande av cachar. Vidare kan man om 2 NT-services vill prata med varandra undvika kommunikation mellan processgränser (det är *mycket* dyrare att "marshalla" data mellan olika processer än att prata inom samma process).

Man kan titta vilka services körs med verktyget tlist.exe som finns på Windows 2000 CD-skivan i filen \SUPPORT\TOOLS\SUPPORT.CAB.

Från en kommandoprompt, kör "tlist -s" så visas alla services som går. Då ser man för varje service-process vilka services den hostar.

Jymdis, är en "hempc" så jag vet inte så mycket om hårvaran. det är iaf en compaq från '98 med en p2 450mhz. w2k pro. dvd programmet följde med i skivan från matrox. grafikkortet är ett matrox g400 max millenium dualhead.

------------------

Developer> tack för bra förklaring :)

------------------
// Niklas

developerMedlem sedan aug. 2001458 inlägg

ingen orsak :)

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)