En start diskett från 98 räcker bra.
------------------
Vissa här i världen har ju lyckats få CompTIA A+. Som jag då! :)
13 svar · 251 visningar · startad av prls
Nu har jag tröttnat på winME´s instabilitet!!!
Har därför bestämt mig för att av-installera winME och installera win98se. Samtidig har jag tänkt mig att göra en fullständig. Har gjort en sökning här på forumet, men utan framgång.
WinME har jo ingen DOS-promt, alltså kan jag ju ej skriva format c/u:
Hur gör jag detta på bästa sättet? Skall jag a) bara sätta in CD´n med winME eller b) använda mig utav ”SOS Bootdiskett” för win98 1:a eller c) startdiskett för winME?
Mvh
------------------
Tack på förhand!
Det är svårt när förmågan/kunskaperna vida överstiger idéerna/Peter
En start diskett från 98 räcker bra.
------------------
Vissa här i världen har ju lyckats få CompTIA A+. Som jag då! :)
Tronic tack för ditt svar, men räcker det för att få hårddisken fullst formaterad??
------------------
Tack på förhand!
Jajamen...
På startdisketten för win98 finns allt du behöver för att formatera fullständigt...
Starta upp och skriv sen format c: (om det nu är c du ska formatera)
Sedan är det bara att installera....
------------------
Du lever bara en gång och den gången är nu!
Format ligger inte med på disketten men om du har cd-skivan i så kan du köra det från den. ;)
hur menar du att jag skall göra?
------------------
Tack på förhand!
Hej och god morgon!
Nu har jag försökt flera gånger utan att lyckas. Måste göra nåt fel*snyft*
Först lite bakgrundsinfo:
Jag vill göra en
På följande sätt har jag försökt:
*suck*
Skulle vara tacksam och uppskatta mycket hjälpt till att lyckas med formateringen och ominstallationen.
------------------
Tack på förhand!
När du står vid A: skriv följande:
d: [enter]
cd win98 [enter]
format c: [enter]
Svara ja på frågan om du vill formatera.
När formateringen är klar så skriv:
install [enter]
Detta förtsätter givetvis att din cd ligger i och att enheten är D: annars får du ändra så att det stämmer. ;)
Nu har jag formaterat om allt, och börjat åtetinstall av all väsentligheter. men till min FASA/förundrar har jag märkt att 4G har gått förlorat!!! hade 12G hårddisk innan, och nu bara 8
------------------
Tack på förhand!
Pyttemjuks programvara för såväl formatering som partionering är skräp.
Rena turen om det fungerar klockrent ;)
Kolla i biossetupen hur hdd:n är detectad. Stämmer det föreslår jag en omparionering med Linux fdisk eftersom det är ett bra program som även är gratis. Hittas på de flesta gratis cd's med linux dist, bara att köra. Har du slantar finns det många andra tredjepartsprogram som är betydligt stabilare än MS att köpa, te.x Partion Magic eller ett partioneringsprogram från hdd-tillverkaren.
Antingen hittar du de resterande 4Gb som outnyttjat utrymme och då är det bara att skapa en ny partion av dessa, eller så får du börja om från början, men då med en ompartionering innan du formaterar.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
[Redigerat av PeW den 23 sep 2001]
- hur kollar jag: " i biossetupen hur hdd:n är detectad"???
------------------
Tack på förhand!
Om han hade 12 gig part innan så får man väl anta att bios har stöd för diskar på över 8 gig?
Nu har jag formaterat om allt, och börjat åtetinstall av all väsentligheter. men till min FASA/förundrar har jag märkt att 4G har gått förlorat!!! hade 12G hårddisk innan, och nu bara 8
Du körde med fdisk och svarade nej på frågan om du ville ha stöd för stora diskar eller hur? ;)
------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK
[Redigerat av Reefer den 23 sep 2001]
Reefer:
inte vad jag vet! Men viktigare är frågan vad jag kan göra åt detta??
pleas - svara så att en amatör som jag fattar
------------------
Tack på förhand!
Om han hade 12 gig part innan så får man väl anta att bios har stöd för diskar på över 8 gig
Beror ju på hur stödet ser ut. Infon kan behöva uppdateras om det hänt nåt med MBR.
Hur du kommer in i biossetupen kan du kolla hos moderkorttillverkaren eller prova dig fram med att hålla t.ex DEL-knappen (eller nån funktionsknapp) nedtryckt under uppstart.
I övrigt tycker jag att du ska köra med fdisk eller liknande och partionera upp disken igen som jag föreslog ovan.
------------------
Ancilla, face mea laganum!