webForumDet fria alternativet

Hata microsoft!!!

16 svar · 364 visningar · startad av aleborg

aleborgMedlem sedan jan. 20012 962 inlägg

Vad gör man?

Investerade för en dryg månad sen i en ny dator som används som server! Jag la ut ett antal tusen(ca 30 000), satte ihop datorn och installerade Win2000 server, och skiten bara hänger sig! Idag installerade jag(via terminal services) Winrar, och datorn hängde sig!

Tycker att datorn borde klara av att installera ett program när det finns 1,5 GB i SDRAM, dual PIII 933MHz, och 4 st 80 GB 7200rpm hårddiskar!? Eller?

Moderkortet är ett ABIT VP6 med RAID(används ej) nätverks kortet är ett Netgear och av någon underlig anledning så hittar datorn sig själv på nätverket och klagar på att det finns en annan dator med samma namn. Vad gör man? stämmer Microsoft? Nä om man skulle ta och börja samla frimärken istället...

Hoppas VERKLIGEN att MS WinXP server är bättre när det kommer, annars köper jag Mac

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

Installera Windows 2000 Server på IDE diskar... *humz*

för övrig passar detta bätre under datorkrig :p

------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

det funkar alldeles utmärkt i normala fall

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Till att börja med. Man installerar inte WinRAR på en server, inte ens WinZIP. Den typen av programvara förpassas till klienterna.

En bilförare blir inte bättre bara för att han får en Ferrari istället för Renault Twingo. :l

1. Kontrollera hårdvaran mot www.microsoft.com/hcl
2. Installera operativet och inget annat onödigt smäck.
3. Patcha upp operativet med hjälp av http://windowsupdate.microsoft.com

Är tillgänglighet en nödvändighet skulle jag definitivt utnyttja RAID-funktionen även om det nu bara är IDE-diskar.

EOL

Servern är updaterad mad alla patchar, inklusive ett antal som inte finns på windows update, var tvungen att installera winrar för att öppna upp några filer på plats. För övrigt är endast FTP och mail program installerat, ok då winzip också ;)

Men servern hängde sig redan innan jag installerade winrar!

Jag använder RAID funktionen men har varken 1 eller 0 igång utan bara själva funktionen för att kunna använda alla 4 IDE kanalerna!!! Provade RAID 1+0 och upptäckte att det kan vara förödande, får man en system krash så skiter sig allt på servern inklusive alla backupper som sparas på en av hårddiskarna idag! Med RAID 1+0 får man bara en stor HD och då kan man glömma att spara backupen på en av hårddiskarna!

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

ChainsawMedlem sedan sep. 20001 282 inlägg

Tror du har missförstått RAID totalt.

RAID 0 länkar ihop alla diskarna så att alla diskar skrivs till samtidigt. Fyra hårddiskar ger alltså 4x lagringshastighet och läshastighet i teorin. Pajar en disk så är det helt kört.

RAID 1 gör en exakt kopia av sin moderdisk. Fyra diskar ger alltså två diskar med exakta kopior på. Läshastigheten ska teoretiskt dubblas om implementationen är smart. Bryter en disk ihop så är all information fortfarande kvar.
RAID 0+1 är en trevlig kombination av de ovanstående. Två diskar slås ihop till en enda stor och det skrivs till båda två samtidigt. De två andra diskarna är exakta kopior av R0-diskarna. Går en disk sönder så tar en annan över utan problem. Läs- och skrivhastigheten är teoretiskt fördubblad.

Har du försökt att köra något annat än Win2K server? Pröva Linux (gratis, trots allt) eller NT Server om du har råd att kasta ut mer pengar.

------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!

His Divine ShadowMedlem sedan sep. 20002 748 inlägg

Det är nog relaterat till winrar problemet, men hur det kan göra på de viset vet jag inte.
Dessutom skippa winrar, bläh.
Ladda hem winace från www.winace.com

Flera ggr bättre, stöder .rar och ACE kompressionen är jäkligt bra!

Om du skaffar linux får du nog räkna med en bra tid där du inte får nått gjort, 6 månader kanske eller mera.
Och då kan du inte köra ASP.
Om det är viktigt för dig alltså.

------------------
His Divine Shadow is the most despicable being ever created, short and to the point.

http://forums.planetdivine-shadow.com

Sprit löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller.

Vet vad RAID innebär och hade installerat 1+0, men jag fick en systemkrash, dvs operativsystemet gick åt h**vete pga ett trasig minne. Och då hjälper inte RAID nått, diskarna var hela men inte mjukvaran :( Fick ominstallera ALLT och körde då utan RAID 1, 0 eller 1+0. visst Raid e bra om en disk går sönder, men vad händer när operativ systemet inte vill längre? kopian blir ju också trasig då!

Arbetar så mycket med ASP så jag föredrar att köra på Microshit, tyvärr.

Så det är väl bara att bita ihop och slänga ut 80 000 på en RIKTIG server och inte vara snål och bygga ihop skiten själv :e

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

ToonsterMedlem sedan feb. 20001 546 inlägg

Låter beklagligt att du har fått så stora problem. Troligtvis är det relaterat till hårdvaran på något sätt. har aldrig hört talats om att någon haft så mycket strul.
Antagligen hårdvarudel, eller mest troligt, felkonfiguration på något sätt.

Eftersom det finns tusentals serverinstallationer som funkar klockrent, beror det nog inte på Microsoft, utan på dig eller din hårdvara :-)

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Då är det nog hårdvaran :(
Har haft en kompis som jobbar med adminstration av servrar som har gått igenom den. Jag försöker hålla mina fingrar borta från den delen :e Men han klagar också på att det inte är som det ska med burken :(

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Har du kontrollerat all hårdvara mot HCL, som jag hänvisade dig till tidigare?
På vilket sätt skiter det sig?
Finns det någon felkod som kan hjälpas oss att hjälpa dig?

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfredsson 1980*

Just nu så kommer jag inte åt servern, min ISP är på nätverks mässan, men så fort jag kommer åt den så ska jag kolla

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

PIBCAK :h

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

Reefer: :e

Fast egentligen var det väl inte riktigt snällt ;)

------------------
"If God had wanted you to wear earrings, he'd have made you a girl." - Alabama Governor Don Siegelman :e

Reefer :e tyvärr stämmer det inte. jag har arbetat med olika windows system i ett antal år, byggt datorer mm. Men när det gäller dom yttersta fininställningar som enbart kan göras i registret så överlåter jag det till proffs. Men jag håller med dig, i dom flesta fall brukar det vara så! ;)

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

Han hade tydligen installerat PageFile och programmet hade inte fått dom rätta rättigheterna av någon anledning :e du hade nästan rätt Reefer

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

du hade nästan rätt Reefer

Jag har alltid rätt, men tyvärr så skrev jag fel i mitt förra inlägg, det ska vara PEBCAK

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb