Finns det något program eller liknande som startar och stänger datorn automatisk utan någon människas assistans. Där man kan lägga upp scheman när den ska vara igång.
Start/stäng
17 svar · 172 visningar · startad av fredrik99
Varför vill du stänga av den om du skall ha igång den igen då??? :q
Varför ska man ha den igång på natten? Om man inte använder den som server.
Dels tar det tid att starta den varje morgon och dels sliter det mer på delar vid uppstart än om den står igång hela tiden. ;)
För att den startar mycket snabbare (2.5 sekunder för min TFT att slå på) och det sliter mindre på hårdvaran?
------------------
Hollowhead - om den långhårige dåren själv får välja!
Ganska jobbigt att ha datorn igång på natten, låter ganska mycket :(
Vet ni om det finns något program?
Jag har hört talas om ett ypperligt program som kallas 'pekfingret'. Det sägs att man ska trycka på strömbrytaren med den så lär det sluta låta ur burken.
------------------
"It's not where ya from it's where ya at"
Pace>> Tror du att du kan kolla upp om det går att använda samma till att göra så att det börjar låta igen? :e
Pace>> Haha :)
Windows NT har ett program som heter shutdown.exe. Kan köra schemaläggaren till avstängningen :)
Men uppstarten blir lite svårare, det går inte att ställa in i mitt BIOS. Måste finns något program, eller?
Tänk efter lite nu, du vill ha ett program som startar datorn?
Och hur hade du tänkt dig att köra det programmet på en avstängd dator?
Ok det finns diversa "sömnlägen" för datorer men fläckten går ju även då, och det är väl den som vesnas mest.
/frankof
------------------
"Herre", sa hon.
Nu har jag hittat en lösning till dig fredrik99.
Köp en dator till och installera fullt stöd för wake-on-lan på dom så kan du ställa in den nya dator att väcka den som du inte vill ha igång när du skall sova. §e
Nån som har hört talas om fenomenet timer? ;)
------------------
The computer is mightier than the pen, the sword, and usually, the programmer.
hibernate i win2k borde ju vara perfekt för detta...frågan är som sagt bara hur man nu fixar automatiskt on...
vissa datorer kan om de är ikopplade med modem i telenätet slås på när det ringer hem till en ;) så med lite rätt inställningar i bios + ett telefonsamtal hem kan nog lösa det haha
------------------
weeee!
>Jon:
Hur många datorer har du som startar när du sätter i kontackten?
För det är väl egentligen vad en timer gör, eller?
/frankof
------------------
"Herre", sa hon.
Fv02>>
hibernate ???
"Wake on Ring", sen är det bara att
beställa väckning av Telia den tidpunkten
du vill att datorn ska starta.
/Pele
Pele>>
Jag är inte miljonär direkt :)