webForumDet fria alternativet

Win2000 och Win Me

10 svar · 192 visningar · startad av Arjolar

ArjolarMedlem sedan aug. 20012 inlägg

Hejsan. Hoppas att någon kan hjälpa mig.Det är så att jag gjorde en ominstallation på Win2000 och den ligger på c. Win Me på ligger på d. Nu när jag startar datorn och vill gå in i Win Me så kommer jag inte in i det. Den bootar inte ens. Min Boot fil ser ut så här. Kan någon titta på den så kan jag kanske redigera den.
[boot loader]
timeout=4
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
c:\="Microsoft Windows"

Tack på förhand.

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Välkommen till webForum Arjolar!

Funkar det inte om du bara ändrar C: till D: på sista raden?

[Redigerat av SirPeter den 24 aug 2001]

ArjolarMedlem sedan aug. 20012 inlägg

Jag har provat det men det funkar ej.

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

finns det en bootsect.dos som ligger i roten på C:\ ?

den är gömd så du måste slå av det attributet.

------------------

"If you don't know what you need Windows NT for, you don't need it."
-- Bill Gates

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Jag tror tyvärr att WinME är lika idiotiskt som Win 9X vilket innebär att det måste ligga på den logiska enheten "C:".
Vad har du för filsystem på partitionen med Win2k? Om du inte har NTFS kan det vara en god tanke eftersom det med automatik kommer att "styra om" d: till c: eftersom WinME inte klarar att läsa NTFS? (eller kan den det?)

RazofishMedlem sedan sep. 2000605 inlägg

Jag tror tyvärr att WinME är lika idiotiskt som Win 9X vilket innebär att det måste ligga på den logiska enheten "C:".

/me funderar på vad Rikard menar, men jag har använt både Win98 och WinME tillsammans med Win2k och det fungerar perfekt att lägga dem på allt annat än C:

Det smidigaste sättet är nog att installera om WinME över den gamla, sen om den skulle skriva över Win2k:s bootloader så finns det verktyg att reparera med på Win2k skivan!

------------------
- Razofish a.k.a. Per

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Ja, det fungerar utmärkt att installera W9X/ME efter W2k förutsatt att W2k ligger på en NTFS partition, (dvs att W9X/ME:s installtionsprogram inte kan identifiera den som C:\)

Ligger W2k på en FAT/FAT32 partition däremot så blir det strul, då måste man gömma den först, kan göras med tredjepartsprogram.

Man brukar få en varning om att det finns en NTFS partion som man inte kan använda från W9X/ME under installationen, men det är ju ganska självklart.

------------------

"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."

\-- Steve Ballmer, Microsoft CEO

Du läser mig som en öppen bok Reefer - det var precis det jag menade. :)

UrMeMedlem sedan apr. 2001797 inlägg

Tjo.. tar upp denna tråd igen.
Det är så att jag har installerat Win2000 på c: och partitionen är FAT32.
Nu vill jag installera win98 på E: .. men hur menar ni med att gömma c:? ..
Kan ni nämna nåt sådant program?
Eller går det bra att ändå installera Win98 på e: och sedan fixa win2ks bootloader från win2k skivan som Razofish skrev?

------------------
You play by the rules, you die by the rules

Gömma "C:". Genom att se till att det finns ett filsystem på de övriga diskarna så lyckas man med bravaden. :)
Till exempel NTFS5. :)

------------------
Varför är det så ont om Q*? - Hans Alfresson 1980*

UrMeMedlem sedan apr. 2001797 inlägg

Glöm det som stod här förut.
Nu har jag installerat Win98 på E: och fixat så jag får upp en meny när jag bootar där jag väljer mellan win2000 och win98.. allt är frid och fröjd! :)

------------------
You play by the rules, you die by the rules

[Redigerat av UrMe den 08 sep 2001]

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb