webForumDet fria alternativet

win2k server

22 svar · 2 271 visningar · startad av hatti

hattiMedlem sedan jan. 200165 inlägg

Jag skulle höra om någon vet hur mycket win 2000 server kräver och om det klarar usb mm?? Jag skall nämligen köra det som web server och arbetsstation i så fall

hattiMedlem sedan jan. 200165 inlägg

skulle bara lägga till att den datorn jag skulle köra win2k server på är bara en P2 400 256 ram

hpMedlem sedan maj 2001567 inlägg

Jag har nyss installerat servern på en P2 400. Den gick väl skapligt. Om hårdvaran stöds kan du kolla på www.microsoft.com/hcl

------------------
"signatur"

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Det beror väl i stort sett på vad du skall ha servern till. Skall du bara ha den som en filserver så är det inga problem med 256Mb men skall du ha tex. Exchange på den så får du nog iaf dubblera det för att få lite fart på den. Sedan beror det en del på hur många användare du skall ha på den samtidigt och vad den skall göra. Försök att specificera lite mer så blir det lättare att veta om den räcker.

JymdisMedlem sedan mars 20015 637 inlägg

vad ÄR egentligen skillnaden mellan server och pro?
jag har ett svagt minne av nåt som fick mig att inte installera Server..
USB funkar? vad funkar inte? nåt måste det vara :)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

eManMedlem sedan sep. 2000233 inlägg

En vis kvinna sa en gång till mig att inte uttala mig om sådant jag inte visste, men... nu gör jag det ändå i förhoppning att bli korrigerad om jag har fel.

En skillnad har jag för mig är att serverversionen tillåter betydligt fler samtidiga anslutningar till maskinen. En annan skillnad har jag för mig är att systemet klarar hantera fler än två processorer (standard tror jag klarar 4 och värstingversionen 64). Ett skäl för att inte installera win2000 server på sin arbetsstation är kanske hårdvarukraven, en annan priset.

Inte så mycket användbar info kanske...

BatboyMedlem sedan jan. 2000888 inlägg

.. en annan priset

Jag har en känsla av att priset sällan är en faktor här. Hur många råkar ha Win2k-server-cd (original) liggandes och "funderar" på att installera det?

/j

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

OT-varning.
Hur många råkar ha Win2k-server-cd (original) liggandes och "funderar" på att installera det?
Jag. :q

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Batboy Bullseye :e

Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...

Stor risk att dom har råd med dom ca 50 000 sek som en 25-användarlicens (enda licens som går att få för den retail) kostar :OO

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV
doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-- Bill Gates, Microsoft, 3/14/89--as quoted in MacWEEK, 1/9/90 p. 23

[Redigerat av Reefer den 20 aug 2001]

OT-varning igen.
Kan inte annat än hålla med dig Reefer... *LOL*

men sluta diskutera OT nu :P
hjälp mig istället genom å svara på frågan =)

jag kan ju faktiskt erkänna att jag sitter på ett företag som faktiskt _har_ funderingar på å köpa in det :)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

[Redigerat av Jymdis den 17 aug 2001]

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

Stor risk att dom har råd med dom ca 50 000 sek som en 25-användarlicens (enda licens som går att få för den retail) kostar för den :OO

Va då då, det kostar att ligga på topp :OO :e

------------------
MVH
/C
In /dev/null no one can hear you scream

mappoMedlem sedan apr. 2001487 inlägg

Ursäkta, men vad betyder 'OT'? :r

------------------
When God created light, the first shadow was born.

MuzzafarathMedlem sedan apr. 20001 474 inlägg

Off Topic, utanför ämnet alltså.

------------------
<[MK]> "bönderna kämpar för bredband"

[Redigerat av Muzzafarath den 17 aug 2001]

hjälp mig istället genom å svara på frågan
Gärna. :)
Skriv ner en fullständig kravspecifikation så ska jag gladeligen hjälpa dig med bra mycket mer än mjukvaran. :)

mitt enda krav e å få svar? =)
nej men vad skiljer server från pro helt enkelt ..
om jag har en dator som fungerar i pro som jag använder till ALLT.. vad kan jag då vänta mig inte fungera i server? =)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Inget.
Däremot är serverversionen mer inriktad på att hantera servertjänster varför applikationerna hamnar "längre ned" på prioriteringslistan.

okej..
men inget lite ramminne å processor kraft kan avhjälpa?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

Mer RAM-minne och fet processor är alltid trevligt. Poängen är dock att om du tar två exakt likadant - hårdvarumässigt - konfigurerade maskiner och kör server på den ena och Professional på den andra så kommer den andra att upplevas snabbare eftersom den inte behöver "fokusera" på servertjänsterna. :)

[Redigerat av Rikard den 18 aug 2001]

okej =)
men tack för svaren då :)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

128 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)