mappoMedlem sedan apr. 2001487 inlägg
Jag vill installera W2kPro med NTFS och DOS6.22 på samma system.
Det ska alltså komma upp en bootmeny då strömmen slås på, och W2kPro ska vara default (starta auto-magiskt om inget val görs).
Kan någon skriva steg-för-steg-instruktioner för hur detta görs smidigast på en helt ren hårddisk?
Måste jag ha FAT16 på primärpartitionen?
------------------
When God created light, the first shadow was born.
ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg
Installera DOS först på en FAT16 partition, använd fdisk, skapa en partition som inte är större än 500 MB.
Sedan installerar du W2k, boota från CD:n skapa en partition från dess installationsprogram (med NTFS naturligtvis)och helt automagiskt så har du en start meny där du kan välja mellan de båda.
W2k har vänligheten att göra sig själv till default-OS ;)
Svårare än så är det inte.
R/ var noga med att du skapar en ny partition när du använder W2k:s installationsprogram, den har en otäck ovana att markera den första partitionen som finns på disken som den som han vill installera sig på, men den ska du naturligtvis inte köra in den på, fö går det inte att installera W2k på 500 MB ;)
------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
-Steve Ballmer, Microsoft CEO
[Redigerat av Reefer den 02 sep 2001]
Tack, Reefer!
Lagom idiot-nivå på den förklaringen. :)
------------------
stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg
[ironi]
Lagom idiot-nivå på den förklaringen
Ja, men så kom det från en också :p ;)
[/ironi]
Förlåt Reefer, men jag kunde inte låta bli :e
ps. så vill jag ha en [ironi] tagg i nästa ver. ;)
------------------
...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html
Måste 500 MB-partitionen vara en del av den disk jag vill ha W2k på, eller kan jag använda två separata drives?
Isåfall, måste DOS-driven vara primär master?
Kommer W2k att slöas ned av att inte köras från primär master?
------------------
ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg
Måste 500 MB-partitionen vara en del av den disk jag vill ha W2k på, eller kan jag använda två separata drives?
Du kan använda två separata diskar.
Dock ordningen; DOS först sedan W2k, det underlättar det hela.
Isåfall, måste DOS-driven vara primär master?
Ja, den kan inte installera sig på någonting annat
http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q73/4/10.ASP?
Samma gäller för W9X/ME, går dock att lura, men en del krångel involverat i det.
Kommer W2k att slöas ned av att inte köras från primär master?
Nej, jag körde så tidigare med W98 på primary master och W2k på secondary, ingen prestandaskillnad.
------------------
"Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches."
-Steve Ballmer, Microsoft CEO