webForumDet fria alternativet

Problem vid start med win2k. server

16 svar · 136 visningar · startad av DavidsMp3

DavidsMp3Medlem sedan apr. 200152 inlägg

Varje gång jag startar windows får jag upp ett ruskigt irriterande meddelande...

Titel: Tjänsthanteraren
Meddelande: Minst en tjänst eller drivrutin avbröts vid systemstarten. Mer information finns i Loggboken.
Val: OK

Det kommer upp kanske 1-2 minuter efter datorn har startat och innan dess kan jag inte starta något program eller liknande, ruskigt irriterande...

------------------
// David Nilsson
Hemsida
ICQ #: 35288637

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Vad står det i loggen?
Där beskrivs nämligen vad som är fel.

Hehe, var hittar jag den? ;)

------------------
// David Nilsson
Hemsida

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Varför kan du inte bara titta längst bak i boken som följde med programvaran? Där står hur man kommer till loggboken. ;)
Eller "råkade" just din version av win2000 advanced server inte ha någon handbok med i lådan? §e
Start - Settings - Administrative Tools - Event Viewer

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Sagt av en kille som har Advanced Server;

Hehe, var hittar jag den?

:OO :x

------------------

"If you don't know what you need Windows NT for, you don't need it."
-- Bill Gates

[Redigerat av Reefer den 24 aug 2001]

Eller "råkade" just din version av win2000 advanced server inte ha någon handbok med i lådan?

Precis så råkade det faktiskt vara ;)

Sagt av en kille som har Advanced Server;

Har jag någonsin sagt ordet "Advanced"? Och om du vill veta, så är det så att jag hade tappat bort min prof. skiva.

------------------
// David Nilsson
Hemsida

Kollade igenom loggboken nu, de klart flesta meddelanden handlar om att det är något fel med något som heter "WINS", hur kopplar jag ur den tjänsten?

------------------
// David Nilsson
Hemsida

Ajdå! Tråkigt när dom glömmer att lägga med just den boken när du har köpt en så dyr programvara. ;)
Fick du rabatt när du köpte den? Hur mycket billigare blev det? *nyfiken*
Undrar om man kanske kan stänga av tjänster under "Tjänster". Vild gissning men den kanske går hem. :e

Ajdå! Tråkigt när dom glömmer att lägga med just den boken när du har köpt en så dyr programvara.
Fick du rabatt när du köpte den? Hur mycket billigare blev det? *nyfiken*

Jag fick det för 14:-, ganska bra pris tyckte jag... ;)

Undrar om man kanske kan stänga av tjänster under "Tjänster". Vild gissning men den kanske går hem.

Jag kollade faktiskt in tjänster, men wins fanns inte med i listan...

------------------
// David Nilsson
Hemsida

Speca felmeddelandet exakt som det står...

Det är en jävla massa felmeddelanden som har med WINS att göra... Olika sorters meddelanden alltså... Men kan ingen säga hur man inaktiverar WINS? Troligen skulle allt gå till sig då...

------------------
// David Nilsson
Hemsida

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Har jag någonsin sagt ordet "Advanced"? Och om du vill veta, så är det så att jag hade tappat bort min prof. skiva.

prof? *hum*...och därför så skapar du en tråd som heter "Problem vid start med win2k. server ;)

men ok sorry, det var sirpeter som började snacka om advanced server

Eller "råkade" just din version av win2000 advanced server inte ha någon handbok med i lådan?

...så slutsaten i det här fallet är; det är sirpeters fel :e

dock så erkänner du ju att det är en warezkopia, dessutom ska man faktiskt kunna begära att en som kör W2k server ska veta vad loggboken är för något och var den ligger

------------------

"If you don't know what you need Windows NT for, you don't need it."
-- Bill Gates

Tar på mig alla missförstånd som har uppstått pga att jag råkade skriva ordet "advanced" men vidhåller resten och håller med Reefer att sånt borde man kunna begära av en som köpt serverprogramvara. Synd att det inte var så i deta fallet. ;)

Vi är alla barn i början... ;)

Men snälla nån... Sluta dryga er, är det någon som vet hur man inaktiverar WINS?

------------------
// David Nilsson
Hemsida

Stäng av tjänsten precis som vilken tjänst som helst bara. Den heter "Windows Internet Name Service" i listan. Se bara till så att du inte behöver den för av någon anledning så har du ju installerat den eftersom den inte går med as default.

Nja, ingen direkt anledning låg bakom installationen, jag tänkte bara att jag skulle installera allt som fanns ;)

------------------
// David Nilsson
Hemsida

Genererad på 375 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb