webForumDet fria alternativet

Windows XP och mina modemdrivrutiner

9 svar · 241 visningar · startad av Spender

SpenderMedlem sedan juni 2000468 inlägg

Windows XP verkar inte komma riktigt överens med mina modemdrivrutiner. Modemet kommer ifrån Conexant och är ett mjukvarumodem. Saken är den att Windows XP helt plötsligt inte gillade de drivrutinerna jag brukat köra i Windows 2000 och build 2454 av XP, så jag laddade hem de senaste på Conexants hemsida och installerade.

Problemet jag får är att modemet tjuter hela tiden när jag är uppkopplad. Troligtvis går det väl inte göra något åt saken, mer än genom att byta drivrutiner.

Det är också vad jag vill, men jag tillåts inte utav Windows XP för det säger att systemet riskerar att bli instabilt. Det ska väl operativsystemet strunta i, får jag inte använda vilka drivrutiner jag vill eller? Finns det något sätt att komma runt drivrutinsskyddet på, typ genom att stänga av någon otrevlig funktion?

------------------
Joakim Rosenqvist
Ah! this miasama of a rotting God!

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Skaffa ett externt modem... :(
De interna och särskilt de med chipset från Connexant är långt ifrån roliga i Windows NT/2000/XP-miljö. :l

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

skyll dig själv om du kör XP beta? :e

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

skyll dig själv om du kör XP beta?

Någon ska väl göra det också. ;)

------------------
Joakim Rosenqvist

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Tveksamt
Mycket tveksamt

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Eey.. vad är det för kretsar på ditt modem, så ska fabror Stoffe fixa till dig :e

------------------

...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html

Eey.. vad är det för kretsar på ditt modem, så ska fabror Stoffe fixa till dig

Står bara Conexant Soft56 Data,Fax,Voice,SpeakerPhone PCI Modem

Kollar jag Hardware ID under Diagnostics så står det:

PCI\VEN_127&DEV_2005&SUBSYS_2005127A&REV_01

Mer än så vet jag inte. :)

------------------
Joakim Rosenqvist

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Öpåpna dator o kolla chioset

------------------

...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Visst är det så att även om det är en beta skall det fungera.
Problemet med Conexant är väl att MS begär att hårdvarutillverkarna skall gå via Seattle och lämna en hög med pengar innan drivrutinerna kommer att fungera.
Jag har samma problem med ett externt USB moden och jag kör inte Betan längre.
Skall man slänga alla gamla grejor?

------------------
GvdsSfdtTddv.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Problemet är väl snarare att ett flertal tillverkare inte anpassar sina drivrutiner efter de kravspecar Microsoft lämnar ut.
Jämför bilförsäljning. Bilen kommer med en viss däcktyp och biltillverkaren rekommenderar vissa märken/dimensioner. Det går bra att köra på mycket annat, men det kan leda till problem.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)