webForumDet fria alternativet

VM i OS

10 svar · 181 visningar · startad av mappo

mappoMedlem sedan apr. 2001664 inlägg

Nu har jag varit urless på WinME ganska länge. Nästa vecka kommer den nya processorn jag beställt, och då ska ME äntligen ut. Men vad ska jag ha istället?

Ska jag gå tillbaka till 98au, eller framåt till 2k. Ska jag rentav satsa på XP?

Jag har:
Ett jättegammalt MSI 6119 med Slot 1 -> 370-adapter
766 MHz Celeron II
192 MB RAM
Viper550 (TNT1)
SB Live! Value

Jag spelar så gott som aldrig.
Datorn används mest till surf, mail, ICQ, DivX-uppspelning och FTP-server. Datorn är ansluten till 10 Mbit och står på dygnet runt.

Jag vet att all hårdvara stöds av 98:an och den är inte så tung-rodd heller, men den blir instabil efter c:a två dygn.

Windows XP känns lite för spejsigt.
Jag vill ha en skarp version utan att behöva tanka hem tio plåster i veckan.

Kvar finns Win2k ... i olika utföranden (har ingen aning om vad skillnaden mellan dem är). Jag har fått för mig att 2k är bättre än 98 på att stå på länge (?) och att minnesskydd är något positivt.

Fan! När jag tänker efter kan jag lika gärna tänka mig att slänga in NT4 bara det funkar så. Fast det känns lite fisigt att installera ett OS som är äldre än datorn (som inte direkt är ny).

Hmm ... blev ett långt inlägg för att ställa den korta frågan: Vad ska jag ersätta WinME med?

------------------
When God created light, the first shadow was born.

TronicMedlem sedan juni 2001135 inlägg

Efter som att du inte ska spela på den och att du alltid har den på så skulle jag satsa på w2k.

------------------
Vissa här i världen har ju lyckats få CompTIA A+. Som jag då! :)

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Efter som du _aldrig spelar_

och

Datorn används mest till surf, mail, ICQ, DivX-uppspelning och FTP-server. Datorn är ansluten till 10 Mbit och står på dygnet runt.

så är det ända rätta Solaris8! :D

------------------

...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

stoffe-2k är klarsynt som en bäver med glasögon... :e

Win2k låter sunt.
XP kommer först i slutet av oktober - men kommer med stor sannolikhet att fungera lika bra som W2k gjorde direkt när det kom.
Om någon nu får för sig att säga att "det fungerade skit när det kom" så antar jag omedelbums duellen i NT vs. Linux-forat. ;)

Hmm ... jag kanske borde nämnt att jag inte är intresserad av något non-MS-OS.

Självklart har jag respekt för Unix och alla dess derivat. Det är inte dem det är fel på, det är mig. :r

------------------

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

Win2k pro - klart som korvspad.
(winnt 4 får man patcha upp till sp 6 eller nåt sånt för att det inte ska läcka)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Efter som att du inte ska spela på den och att du alltid har den på så skulle jag satsa på w2k.

Det funkar utmärkt att lira på W2k, åtminstone nya spel.

Ska jag gå tillbaka till 98au, eller framåt till 2k. Ska jag rentav satsa på XP?

Hmmm.. Eftersom XP inte är släppt ännu så är ju den redan borta ur utvalet, eller? Du vet väl vad straffet för warez-användning är här på wF! :e

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

ouch!
Eftersom du föreslog 2k pro, så antar jag att du känner till skillnaderna mellan 2k:arna.
Lär mig, mannen!

------------------

OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg

2000 Professional är det som används på skrivborden, resterande varianter är olika serverversioner.
Skillnaden på dessa får någon annan dra... ;)

behövs inte...
kanon-förklaring Mr. Boop!

------------------

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

RTM av WindowsXP _kommer_idag_ *sägs det ;)* ! :D
http://nyheter.idg.se/display.asp?ID=010824-CS24

------------------

...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html

[Redigerat av stoffe-2k den 24 aug 2001]

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)