Bjarne AMedlem sedan feb. 2001151 inlägg Någon som vet om det finns stöd för CD-spelare via USB (typ ZIP-CD brännare)på en startdiskett för Win 98
Kan man lägga till drivrutiner på startdisketten för Win 98 för denna.
Skall köpa "billiga" burkar utan CD som skrivstationer till min skola. Affärn hjälper mej att lägga på Windows men om den krachar vill jag ju kunna ominstallera.
KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg Stöd för USB i DOS jag är skeptisk, men det är kanske någon annan som vet säkert :)
------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg e burkarna någorlunda nya så lär där kanske vara boot via USB devices? vad vet jag.. en del moderkort har ju stöd för usb, scsi, flash, frukost .. ja det mesta..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg skit i cdläsaren helt enkelt :)
för över (via tex paralellporten) innehållet i win98 katalogen från skivan till hårddisken och starta installationsprogget därifrån.
------------------
"Happiness is being one of the gang." - C. Schulz
(c) 1971 United Feature Syndicate Inc.
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg via parallel? okej.. det lätt ju jättebra.. not..
sen om han ska installera om (dvs formatera) så lär han ändå inte ha igång parallel porten (och än mindre nåt operativsystem att sköta den ifrån). .
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg FastLynx eller Laplink borde väl gå att använda vid ominstallation??
[Redigerat av OlleBoop den 22 aug 2001]
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg men kraschar det rejält så är det inte ominstallation som gäller =)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg ursäkta, men vad snackar du för dynga jymdis???
finns högvis med progg som för över via paralellporten i dos (och det är ju jättesvårt att boota till dos via bootdisk...)
varför paralellporten inte skulle funka fattar jag noll av...
men kraschar det rejält så är det inte ominstallation som gäller =)
huh? det är ju precis vad som gäller... eller?
------------------
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg okej jag har ingen erfarenhet av att använda parallel porten i Dos kan jag erkänna..
men låt oss dra ett hårt exempel:
jag har Win2k pro eller WinXP home edition installerat. Där finns inget dos. Han har ingen cd och visst kan han använda en diskett att bota med man han får inte dos för det, utan en kommandotolk. Därifrån kan han formatera och partionerna hårddisken men kan han få igång drivrutiner till parallelporten.. Isf är det med dina program (som jag inte vet hur dom fungerar) men vad kostar dom? Inte bättre å invenstera i några billiga nätverkkort då?
Isf finns det en bättre idé, och det är om datorn är någorlunda ny så den kan söka boot från nätverket, eller så har du en startdiskett som kör igång ghost från en server via nätverket. Definitivt snabbare än parallelporten.
eller ja.. smaken e som baken..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg kommandotolken du snackar om är just "dos" (eller rättare sagt en del av det). I win98, i win2k/nt/xp är det något annat.
proggen är för det mesta gratis (vissa kostar ca 300pix), vad man i såfall gör är att boota från win98's startdiskett (eller någon annan) och leka därifrån.
win2k och xp är det nog värre med. (större skivor om inte annat).
Att boota från nätverksortet kan vara grymmt smidigt, förutsatt att han har just ett nätverk :)
btw, paralellporten behöver inga drivrutiner i dos...
------------------
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg okej.. då är vi överens =) hehe :)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg