webForumDet fria alternativet

Win2k vill vara master browser

5 svar · 172 visningar · startad av Jymdis

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

det kan låta som ett skönhetsfel men i loggarna får jag hela tiden att win2k datorn bråkar med massa andra i nätverket om vilken som ska vara masterbrowser.. min inbillning är att det är det som gör att det går oehört slött att browsa nätverket (som är ett netware nätverk förövrigt).
Nån som har nån idé eller nåt tips om hur man åtgärdar det här?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Om du vill avaktivera den funktionen på din dator är det enklaste att skriva:
net config server /hidden:yes
I ett MS-nät krävs dock en Master Browser. Det vanligaste är att det finns en domänkontrollant som innehar den uppgiften.

På Resource Kit-skivan finns ett synnerligen trevlig Master Browser-problemsökningsverktyg - BROWMON (Browser Monitor). Det kan hjälpa dig med att identifiera eventuella Master Browser-problemkällor.

[Redigerat av Rikard den 20 aug 2001]

mm.. nu är nätverket snabbt.. men måste jag göra det här varje gång jag startar om datorn?

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Rikard & co:

Har Ni en lista på vilken prio dom olika har nu mera, förr var det ju:

WinNT4 server
WinNT4 Workstation
Win9x mfl.

Jag antar att win2k server står över winNT4 Server, och Win2k pro över NT4 workstation.

Men hur blir det med WinXP, kommer windows XP server att ställa sig över Windows 2000 server och Pro över gamla Pro och Home ställer sig över gamla 9x serien eller... :q :e

------------------

...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html

TronicMedlem sedan juni 2001135 inlägg

Om du går in egenskaperna för nätverket och väljer egenskaper för fil o skrivar delning så finns där ett allternativ med.

Bläddringshanterare.

den kan man sen inaktivera.
som default står den som automatisk

------------------
Vissa här i världen har ju lyckats få CompTIA A+. Som jag då! :)

inte i Win2k..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.91fd2ad2
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)