RazorMedlem sedan maj 200067 inlägg Ber om ursäkt för att detta ämne kanske inte helt exakt matchar detta forum.
IE lagrar ju som bekant alla cookies i mappen "Cookies". Dessa textfiler kan ju raderas men informationen finns även i filen index.dat i samma mapp. Jag konstaterar att även om jag raderar samtliga cookies så finns informationen om dom kvar i index.dat.
Nu till själva frågorna:
1. Varför lagras denna information, till synes, permanent i index.dat?
2. Kan jag på något sätt radera cookie-informationen från denna fil och i så fall hur gör jag?
/Razor
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Ursäkta en månne dum fråga.
Det fungerar inte med hjälp av radera-kak-alternativet i Verktygsmenyn!?
RazorMedlem sedan maj 200067 inlägg Något sådant alternativ har åtminstone inte jag i verktygsmenyn på min webbläsare, IE 5.0. Jag ser att du använder IE 6.0 Beta. Kanske det alternativet finns i den?
Andra förslag?
/Razor
MattiMedlem sedan dec. 19996 592 inlägg Ett program som tar bort index.dat kan du ladda hem här:
http://www.swanksoft.com
Det är även möjligt att ta bort den i DOS genom att skriva "del index.dat" när du har bläddrat upp till rätt mapp.
RazorMedlem sedan maj 200067 inlägg DOS-metoden funkar ej! När jag försöker radera filen får jag meddelandet "The process cannot access the file because it is beeing used by another process."
När jag provade var IE inte igång.
/Razor
RazorMedlem sedan maj 200067 inlägg Programmet från Swanksoft (HistoryKill) gjorde dock susen!
/Razor
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Något sådant alternativ har åtminstone inte jag i verktygsmenyn på min webbläsare, IE 5.0.
Jo, det har du. :)
Verktygsmenyn - Alternativ
Under Temporary Internet Files (eller vad det heter på svenska ;))
Delete Cookies.
Rensar du de temporära filerna så ryker kakorna samtidigt.
RazorMedlem sedan maj 200067 inlägg Jag har engelsk version av IE 5.00.3103 som körs på Windows 2000 Pro.
Under Tools->Internet Options... finns, under Temporary Internet Files, valet Delete Files. Om jag klickar på den knappen så raderas helt riktigt Alla temporära webdokument men samtliga Cookies och index.dat är opåverkade.
Om jag raderar kakorna manuellt via Utforskaren så kvarstår informationen i index.dat!
/Razor
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg
Internet Explorer 5, 5.01, and 5.5 for Windows 95, Windows 98, Windows NT 4.0, Windows 98 Second Edition, Windows 2000, or Windows Millennium Edition
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Start Internet Explorer.
2. On the Tools menu, click Internet Options, and then click the General tab.
3. In the Temporary Internet Files section, click Settings.
4. Click View Files.
5. On the View menu, click Details.
6. Click the Internet Address column header, and then find the Internet
addresses of the cookie files. For example, a cookie Internet address may be
named similar to the following name:
Cookie:username@websitename.com
7. Click a cookie file, and then press DELETE. If you are prompted to confirm
that you want to delete the file, click Yes. Repeat this step for each cookie
file.
Vad jag vet innehåller inte index.dat cookie-informationen utan enbart länkar till de respektive berörda cookie-filerna.
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
DOS-metoden funkar ej! När jag försöker radera filen får jag meddelandet "The process cannot access the file because it is beeing used by another process.
Du körde från ett DOS fönster i Windows, det är inte samma sak som att boota om till realläge.
------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV
doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-- Bill Gates, Microsoft, 3/14/89--as quoted in MacWEEK, 1/9/90 p. 23
RazorMedlem sedan maj 200067 inlägg OK, då vet jag hur det skall gå till att radera Cookies via IE. Att göra samma sak via Utforskaren verkar dock vara ett minst lika enkelt sätt ;-)
index.dat innehåller som du påpekar inte själva datan som webbplatsen man besökt lagrat i Cookien utan en länk till den. Däremot innehåller filen information om de webbplatser man besökt iom att namnet på Cookien finns lagrad i index.dat. Typ "razor@program.webforum.txt". Information om ens nätaktiviteter alltså. Kanske inget att bry sig om skulle man kunna tycka men förkastligt rent principiellt tycker jag. Därav mina frågor.
Programmet som Matti hänvisade till löser dock dessa problem på ett enkelt sätt och utan att behöva köra datorn i dos-läge.
/Razor