Det är så här att jag hade en räddnings cd som hade win 98, men det har tyvärr gått sönder nu, men jag har också en win 2000 proffesional skiva, och denna funkar bra, men vad denna inte gör som räddnings cdn gjorde är att den rensar hårdisken så att allting försvinner utan windows, fall man skriver format c: i dos, och stoppar i skivan, funkar detta då, eller har jag kört ut hela windows då och inte få igång det något mer sen. ?
Går detta - format c:
10 svar · 165 visningar · startad av kallee
Starta datorn och stoppa in win2000 skivan, och följ instruktionerna då kommer du under installationen att själv få välja vad du ska göra med din hårddisk.
------------------
Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop
-Vinton Cerf ang. IPN
Det går inte bli av med allting förutom Windows katalogen, har kollat men det går inte =(
Vill du bara rensa disken så kör fdisk ?!
om du ska installera win2k kan du "fdiska" och formatera i installations programet...
------------------
Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop
-Vinton Cerf ang. IPN
Vad exakt är det du vill uppnå kallee? Lättare att förklara om man vet vart du vill komma slutändan. Om det bara är som så att du vill rensa bort allt utom en katalog ifrån dos så funkar det fint med hjälp av deltree.
Det är så här när man kör om Win 2000 installationen så finns alla gamla filer kvar, och dessa vill jag rensa bort allting, så bara win 2000 finns kvar när man har installerat om, detta kunde man göra med min Compaq cd men den har blivit trasig. Jag är som sagt inte så bra i dos och så, men fall ni skriver vad jag ska göra för kommandon för att få detta att fungera så vore jag väldigt glad.
Alltså jag vill att alla gamla filer på hårdisken försvinner och bara att den nya win 2000 installationen finns på hårdisken.
Här är ett utdrag ifrån när man ska installera win 2000:
- 1. Tryck på retur om du vill installera windows på markerat altenativ (c:) (Det är detta altenativ jag har valt och då finns allt gammalt kvar efter installationen)
- 2. Tryck på C om du vill skapa en partion i det opartionerade utrymmet. (När man klickar på C händer det ingentting)
- 3. Tryck på D om du vill ta bort den markerade partionen. (När man klickar på D så kommer det typ fram en text där det står nåt med att filerna som startar windows kommer att försvinna, och därför kommer du inte kunna starta datorn eller nåt sånt)
[Redigerat av kallee den 11 aug 2001]
Okej, då är jag med på hur du menar.
När du har startat med din win2000-skiva och har fått upp meddelandet som du skrev ovan så väljer du att Ta bort partitionen (alltså trycker du på D) därefter skall du trycka på Enter för att verifiera att du vill ta bort det och vid nästa val så skall du trycka på L för att verifiera igen.
Detta gör att du får en tom disk och du kan installera på den genom att helt enkelt välja den i listan som du kommer till sedan. Du får upp en fråga om vilket filsystem du vill formatera disken med när du har valt. NTFS är att rekommendera om du vill ha någon säkerhet i din dator. Lycka till.
Men hur ska man få datorn att fatta att den ska installera win 2000 då ? Är det svårt att göra som du skrev eller kommer allt automatiskt, för jag kom ihåg för några år sedan när man hade skrivit c:/, när man var tvungen att skrivia i en massa komandon?
Så länge du bootar från cd'n så behöver du inte ens tänka på att skriva nåt konstigt, bara att följa det som står på skärmen och välja som jag skrev ovan.
Tusen tack Peter, det funkade! Gud vad härligt det är att blitt av med allt skräpt som låg på datorn. Ännu gång tack!
Ingen orsak ;)