Med tanke på att minne kostar lika mycket som en påse godis (och jag har faktiskt slutat med godis) så borde väl inte dessa program behövas så enormt mycket? :) eller? =)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
ICQ och andra program tar ju upp mycket minne - och när man avslutar dem så frigörs inte detta minne - därför är dessa program bra, oavsett hur mycket minne man har.
Fast har man 1 gig minne så tar det ju lite tid innan man "förbrukat" allt...
Ta dig inte till affären - beställ via internet. Datorbutiken.se och komplett.se är både två billiga affärer, som med frakt oftast hamnar på samma nivå som när man går och handlar, och då får man ändå paketet ända hem till dörren.
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.
Uteslutningsmetoden om inte annat.
ICQ är en ökänd minnesläckare för att nämna ett exempel. Skräpprogram, om du frågar mig.
Sen kan du undersöka programmens minnesfunktionalitet med hjälp av de systemverktyg som finns under Startmenyn/Program/Tillbehör/Systemverktyg (om du har installerat alla verktyg vill säga).
Grundregeler:
Installera inte mer än nödvändigt.
Installation/Avinstallation innebär att något skräp kommer att ligga kvar - så ge tusan i det också. :)
inte alltid helt enkelt rikard, i win2k börjar det ordna upp sig men i tex win9x (och winMe? )är det en "feature" att program som avslutas inte laddas ur minnet...
att köpa mer minne är ju lite mer av att köpa lite extra tid innan det slöar ner sig än en komplett lösning. (men med dagens priser är det bara till att köpa så mycket man kan ;) )
win98 blir tex grymt mycket skönare med analogx maxmem. (gör antagligen samma sak som rambooster)
inte alltid helt enkelt rikard
Vem har sagt att det ska vara lätt? ;)
i tex win9x (och winMe? )är det en "feature" att program som avslutas inte laddas ur minnet...
Win9X är lite av ett leksaksoperativ, men minnesproblemen som beskrivs uppstår oftast p.g.a. en felaktigt skriven drivrutin, felaktigt skrivet program eller en kombination av dessa.
En mätning på en 95/98 maskin med enbart t.ex. Office installerat - och inga tredjepartsprodukter, varken drivrutiner och/eller program - har påvisats vara fri från minnesläckor. Med det som grund bygger jag upp mina nämnda grundregler. :)
i tex win9x (och winMe? )är det en "feature" att program som avslutas inte laddas ur minnet...
nja..nä så är det inte, det har inte med OS att göra utan med hur programmen är skrivna... ett ex. är MS office som har denna "feature" för att starta snabbare...
------------------
Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop -Vinton Cerf ang. IPN
nja..nä så är det inte, det har inte med OS att göra utan med hur programmen är skrivna... ett ex. är MS office som har denna "feature" för att starta snabbare...
Det där låter OSA.EXE lång väg... Den hoppar man över... :e
Eller som Microskit skulle kalla det:
"Uppgradering"