webForumDet fria alternativet

Tips till er med dåligt minne

Windows

20 svar · 265 visningar · startad av Pace

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg
Frågan#1

Om er dator börjar bli senil i minnet så kan ni köra RamBooster som friar upp lite senilitet precis som en omstart.
http://download.cnet.com/downloads/0-10102-100-1400043.html

Det bästa med programmet är att det verkligen funkar! Andra program jag har testat har snarare segat ner än att minska senildemensen.

------------------
Peter D

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Med tanke på att minne kostar lika mycket som en påse godis (och jag har faktiskt slutat med godis) så borde väl inte dessa program behövas så enormt mycket? :) eller? =)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Jag behöver faktiskt köpa lite minne, men det tar ju lite tid innan man får ur fingrarna ur ar**et och beger sig till affären...

Måste man inte installera om win då?

------------------
Peter D

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Måste man inte installera om win då?

Nope.

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Om er dator börjar bli senil i minnet så kan ni köra RamBooster som friar upp lite senilitet precis som en omstart.

"Eller så löser man problemet" - Rikard 1999

Ofta beror problemen på att man har installerat ett eller annat program som läcker minne - inget annat. :)

Härligt sgtpepper!

ICQ och andra program tar ju upp mycket minne - och när man avslutar dem så frigörs inte detta minne - därför är dessa program bra, oavsett hur mycket minne man har.

Fast har man 1 gig minne så tar det ju lite tid innan man "förbrukat" allt...

------------------
Peter D

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Ta dig inte till affären - beställ via internet. Datorbutiken.se och komplett.se är både två billiga affärer, som med frakt oftast hamnar på samma nivå som när man går och handlar, och då får man ändå paketet ända hem till dörren.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Medlem sedan feb. 20002 612 inlägg

"Eller så löser man problemet" - Rikard 1999

Ofta beror problemen på att man har installerat ett eller annat program som läcker minne - inget annat.

Då är frågan, hur tar man reda på det och hur löser man det??

------------------
Ja de´ e jag
------------------

Uteslutningsmetoden om inte annat.
ICQ är en ökänd minnesläckare för att nämna ett exempel. Skräpprogram, om du frågar mig.
Sen kan du undersöka programmens minnesfunktionalitet med hjälp av de systemverktyg som finns under Startmenyn/Program/Tillbehör/Systemverktyg (om du har installerat alla verktyg vill säga).

Grundregeler:
Installera inte mer än nödvändigt.
Installation/Avinstallation innebär att något skräp kommer att ligga kvar - så ge tusan i det också. :)

Medlem sedan nov. 2000432 inlägg

inte alltid helt enkelt rikard, i win2k börjar det ordna upp sig men i tex win9x (och winMe? )är det en "feature" att program som avslutas inte laddas ur minnet...

att köpa mer minne är ju lite mer av att köpa lite extra tid innan det slöar ner sig än en komplett lösning. (men med dagens priser är det bara till att köpa så mycket man kan ;) )

win98 blir tex grymt mycket skönare med analogx maxmem. (gör antagligen samma sak som rambooster)

[Redigerat av Bitstate den 31 jul 2001]

inte alltid helt enkelt rikard
Vem har sagt att det ska vara lätt? ;)

i tex win9x (och winMe? )är det en "feature" att program som avslutas inte laddas ur minnet...
Win9X är lite av ett leksaksoperativ, men minnesproblemen som beskrivs uppstår oftast p.g.a. en felaktigt skriven drivrutin, felaktigt skrivet program eller en kombination av dessa.
En mätning på en 95/98 maskin med enbart t.ex. Office installerat - och inga tredjepartsprodukter, varken drivrutiner och/eller program - har påvisats vara fri från minnesläckor. Med det som grund bygger jag upp mina nämnda grundregler. :)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

i tex win9x (och winMe? )är det en "feature" att program som avslutas inte laddas ur minnet...

nja..nä så är det inte, det har inte med OS att göra utan med hur programmen är skrivna... ett ex. är MS office som har denna "feature" för att starta snabbare...

------------------

Man vill ju inte behöva tala om för marsianerna att de inte kan få fler IP-adresser eftersom jordlingarna har använt upp allihop
-Vinton Cerf ang. IPN

[Redigerat av stoffe-2k den 31 jul 2001]

Ta dig inte till affären - beställ via internet

Jovisst, lät bara bättre att gå till affären. ;)

analogx maxmem.

Testade först det, därefter RamIdle - märkte ingen som helst skillnad. Därefter använde jag rambooster och då märkte jag av skiten! Är väl en smaksak.

men minnesproblemen som beskrivs uppstår oftast p.g.a. en felaktigt skriven drivrutin, felaktigt skrivet program eller en kombination av dessa.

Eller som Microskit skulle kalla det:
"Uppgradering"

------------------
Peter D

nja..nä så är det inte, det har inte med OS att göra utan med hur programmen är skrivna... ett ex. är MS office som har denna "feature" för att starta snabbare...
Det där låter OSA.EXE lång väg... Den hoppar man över... :e

Eller som Microskit skulle kalla det:
"Uppgradering"

Eh, va!? :q

[Redigerat av Rikard den 01 aug 2001]

micro företaget proggar in buggar i OS:et menar jag

------------------
Peter D

Skröna - knappast med flit.
Det finns inte ett enda seriöst företag som skulle hålla på med sådant.

Medlem sedan juli 20012 450 inlägg

/r... fel fel fel

[Redigerat av skyman den 01 aug 2001]

Slår du på modemet innan du startar datorn?

Skröna - knappast med flit.
Det finns inte ett enda seriöst företag som skulle hålla på med sådant.

Vem har sagt att Microsoft är seriösa? ;)

------------------
Peter D

Medlem sedan juni 2000690 inlägg

Jo, men om man nu tvunget vill köra med minnesslösande program (som ju en hel del populära program är) så är RamBooster och liknande guld värt.

Kör själv med MemTurbo som gör stor skillnad.

------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.868a69e5
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)