Inatt omformaterade jag min dator, allt gick (självklart) som smort medans den formaterades och så, men när jag skulle installera om windows så stoppar jag i skivan (windows 98) och skriver install, enkelt precis som man ska. Jag kommer in i installationsprogrammet, men där möts jag av ett meddelande.
"Fel SU-0013
Windows 98 kan inte installeras eftersom att det inte gick att skapa filer på startenheten.
Om du har HPFS eller NTF5 måste du skapa en ms-dos startpartition."
Jag antog att det dem menade var att jag skulle köra fdisk, och likaså gjorde jag, jag försökte med det mesta, men ingenting gick att genomföra...
Nu sitter jag här på morsans skitdator och skriver detta i förhoppning av att någon i forumet kanske vet vad fan jag ska göra... Jag blir väldigt tacksam mot personen som kommer med det rätta svaret (om något sådant kommer)
OBS! Filerna jag har på D: och E: måste jag behålla, de får inte komma bort på något sätt... C: är det jag har formaterat, men jag har 40gb viktiga filer på D: och E:...
Tack på förhand!
------------------
// David Nilsson
Hemsida
ICQ #: 35288637
[Redigerat av DavidsMp3 den 03 aug 2001]
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Kolla med hjälp av FDISK att enhet c är satt som "active".
Visst är det då den markeras med ett "A"? Isådanafall, ja den är markerad när jag byter till enhet nummer 2, efter jag gjort det står det:
"Partition = C:1
Status = A
Typ = Pri Dos
System = FAT32
MB = 19524
Används = 100%"
Så, vad är nästa steg? Till saken hör (kanske) att jag ska installera windows 98 först, sedan stoppar jag i uppgraderingsskivan jag har windows2k på och installerar den... Innan formateringen hade jag gjort samma sak, men då var det inget liknande problem, kanske för att jag inte hade haft windows 2k innan formateringen den gången...
------------------
// David Nilsson
Hemsida
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Ta en startdiskett till 98:an och boota från den. Skriv sys c: vid promten så gör du partionen till en systempartion.
Men om det ändå krånglar tycker jag att du kan prova med fdisk från en Linux installationsdiskett.
------------------
Ancilla, face mea laganum!
Det där sket sig också, funkade alltså inte nu heller... Hmm, jag har ingen linux startdiskett....
------------------
// David Nilsson
Hemsida
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Har du använt något diskpartitioneringsverktyg likt Partition Magic möjligen eller kört någon diskkomprimeringsprogramvara?
Felmeddelandet SU-0013 tyder på att så skulle vara fallet. :l
Du kanske också kan pröva att skriva LOCK C: innan du startar installationen.
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Jag skulle prova det Rikard föreslog i första hand, sen (om du använt PartionMagic) kolla om det går att reparera (partionera om) en andra gång i dos efter en bootning med startdiskett och då få det rätt.. sen i sista hand en nödlösning som dock tar bort även det du ville spara, men ger dig läge noll.
------------------
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg En annan väg kan ju vara om det finns ett kompitabelt (med hårddisken) program hos OnTrack.
De har en del recovery produkter och partionering/formaterings grejer som bootas från diskett i starten.
------------------
[Redigerat av PeW den 03 aug 2001]
Hmm, jag har inte använt något partitionsprogram, inte vad jag vet iaf... Jag testade det där med att skriva lock c: innan installation, men det gick inte bättre för det... Tror ni att det fungerar om jag skulle skaffa fram en cd med fulla versionen av windows 2000? Jag har ju bara uppgraderingsskivan...
------------------
// David Nilsson
Hemsida
[Redigerat av DavidsMp3 den 03 aug 2001]
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Nja.... verkar som om det är nåt knas med startsektorn så det går troligen inte bättre med w2k.
Du borde prova http://www.ontrack.com/diskmanager/ . Jag har en tidigare version och den har funkat bra.
------------------
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Gör så här:
- Skapa en (1) partition på hårddisken.
- Formatera partitionen till FAT32
- Kör installationsprogrammet (winnt som finns i windows katalogen på cd'n)
//GunnarD
------------------
If you can't convince them, confuse them.
SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg GunnarD>> Det är ju win98 han försöker lägga in först. ;)
Jag har laddat hem partition magic pro, och försökte alldelles nyss göra om NTFS enheten till FAT32, men det blev error, jag gjorde även en error koll om det var något fel på enheten, men enligt partition magic pro så hittades inga fel...
------------------
// David Nilsson
Hemsida
[Redigerat av DavidsMp3 den 04 aug 2001]
Tänkte bara meddela att jag nu sitter på problemdatorn och skriver detta, jag klarade av problemet genom att välja formatera inne i partition magic, då fick man välja mellan NTFS, HPFS, FAT32 och något annat... Så nu fungerar datorn helt, visserligen tappade jag 20gb filer, ena hårddisken som jag hade kvar dokument på tömdes på något sätt, troligen för att det var en partition som hörde till c:, men tack för er hjälp!
------------------
// David Nilsson
Hemsida
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Om man ändå tappar datan så skulle iaf jag köra debug med asm kommandon (en av länkarna jag gav) för att rensa hela skiten och lägga in "rent".
Såväl windows som tredjeparts-grunkor har en tendens att slänga in onödig data i startspåret som även det har en tendens att strula längre fram.
Men ändå - bra att det löste sig för dig!
------------------
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg bootsektorn fixar man med sys (ialla fall i win9x / ME), MBR med FDISK /MBR
------------------
"Happiness is being one of the gang." - C. Schulz
(c) 1971 United Feature Syndicate Inc.
[Redigerat av Bitstate den 04 aug 2001]
PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Jo, men det raderar ingenting, bara skriver över de bytena som behövs skrivas över. Finns det nåt fel utanför de bytena kan det bli galet ändå. En del tredjepartsprogram (bootloaders t.ex)lägger sin data i startsektorn och det kommer man inte åt med sys eller fdisk/mbr eftersom de ligger inom 512 men utanför partionstabeller och startinfo.
------------------