webForumDet fria alternativet

Datorn hänger sig

14 svar · 222 visningar · startad av Oakman

OakmanMedlem sedan juli 2001628 inlägg

Detta kanske egentligen inte hör hemma i detta forumet, men jag hittar inget mer passande. :(
Hur som helst, jag har en P3 733, 256 ram, tnt2 m64 (inte bra)...20 gig etc.
Nu på sistone har datorn börjat uppföra sig underligt. Ungefär var 4e eller 5e sekund sker allt i slowmotion under ungefär 1 sekund eller så... Det är rätt jobbigt eftersom det håller på så hela tiden, oavsett om jag sitter och surfar med kanske max 4 prog på trayn eller om jag sitter och kör Counter-Strike med massa program på i bakgrunden. Nån som stött på nåt liknande som har nån aning om vilken komponent i datorn som har fått fnatt eller vad jag kan ha konfat fel? Tacksam som f-n för nåt svar :)

------------------
//Oakman

RossifumiMedlem sedan okt. 20001 558 inlägg

Börja med att uppdatera grafik- och ljudkortsdrivrutinerna :)

------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
Valentino Rossi, Nastro Azurro Honda

NicrosoftMedlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Prova att stänga av program som ligger i bakgrunden via ctrl-alt-del, då kan du se om det är ngt av dem som strular.

------------------
// Niklas

"There is no guarantee that this message has been read or understood."

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Är det hela datorn eller är det bara musen?
Är det det sistnämnda finns det en s.k. ring buffert som ska ökas för PS/2-portarna. :)

[Redigerat av Rikard den 28 jul 2001]

Ok, alltså nu har datorn istället för att bli cp var 4e sekund, börjat hänga sig i nån sekund när jag t.ex. startar upp ett nytt IE-fönster... jobbigt. Och jag har trots allt bara Systray, Kazaa och ICQ igång för övrigt... och datorjäveln har trots allt 256 mb ram.... äsch tror jag slänger skiten :(

------------------
//Oakman

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Blev den sån av att du updaterade och stängde program (enligt tips) eller vad gör du? Inte lätt att säga vad som kan vara fel om du inte kan specificera lite mer tyvärr. ;)

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

Jag har fått tendens till hängningar när jag kört med Kazaa. (bara tittat, inte laddat hem :e ) Prova att avinstallera detta.

------------------
"signatur"

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

prova att kör skandisk, fullständig kontroll.

------------------
PeterSign v 2.3.36

Jag startade bara om skiten, sen försvann problemet med musen :)
Sen prövade jag att avinstallera min brandvägg/antivirus och då gick datorn betydligt stabilare... men jag vet inte om hela problemet är löst. ska testa avinstallera kazaa.. :l

------------------
//Oakman

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Klassiker §e

Mmm... det enda jag tycker är skumt är att datorn inte jobbar märkbart stabilare än när jag hade 128 mb ram... Okej jag hade väl inte förväntat mig att prestandan skulle förbättras med 100% men stabiliteten borde ju förbättras... jepp, jepp :l

------------------
//Oakman

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

stabilare?
nä men snabbare kanske..
men du har win 98.. den käkar väl inte så mycket mer än 128 mb minne.. om du däremot kör win2k... så är det större skillnad mellan 128 och 256 mb..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Njae, jag kör för tillfället Win ME. Största anledningen till det är att det går jävligt snabbt att starta upp... men jag vet inte, det kanske är en bidragande orsak till att datorn är instabil? Borde jag pröva Win2k istället?

------------------
//Oakman

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

vill du ha mer stabilitet är Win2k att föredra, om datorn är relativt ny. Finns ju risk för att visa komponenter inte stöds av Win2k och då blir effekten motsatt den man vill. Men av det jag läser om din dator borde den klara av win2k just fine, kanske lite mer ram-minne vore på sin plats.

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
Jag hör till dom som betalar mina räkningar med glädje, men dom vill hellre ha betalt i pengar.

Så 256 mb ram är för lite alltså?

------------------
//Oakman

Här kommer nåt passande citat/ordspråk i framtiden ;)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)