Hej på er har en liten fråga.. har funderat på att inköpa ett nytt moderkort.. men blir lite förvirrad angående detta :::::
- UDMA100 Kontroller med RAID0 stöd
udma100 det har jag kolla och jag vet vad raid 5 och 1 är. men noll det har jag inte riktigt koll på...
är det någon som kan komma med några bra förslag... ???
// Mike
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg RAID0 är strippning av diskar, man slår ihop diskarna så att man får en disk.
//GunnarD
------------------
If you can't convince them, confuse them.
hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg Som RAID 5 men utan paritet dvs krachar en disk kan du inte återskapa datan.
------------------
Den som väntar på ***** kuvert väntar aldrig för länge....
OKI... är det att rekonomdera .. ger det bra prestanda...
------------------
Fragor ger svar och svar ger kunskap - hur fan fixar jag till svenska bokstaver??
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg RAID0 är en teknik som används för att höja prestandan men säkerheten stryker på foten i gengäld.
Om två diskar tillsammans agerar som en, och en går sönder - då ryker som sagt all information på båda diskarna.
Ditt val. Vi kan inte avgöra åt dig.
Jag skulle inte köra RAID0, inte ens i hemmamiljö. Men, det är jag det.
hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg Mitt råd:
Ska du ha ett system för hemmabruk - strunta i Raiden. Kör med diskarna separat istället.
------------------
Hmm, det är det som jag undrar om man kan göra.. kan jag använda båda IDE portarna tll 4 st en heter eller måste de köras som RAID0 ???
// Nyfiken...
------------------
hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg Du har två IDE-kanaler. Varje kanal kan ha en master och en slave-disk dvs 4 diskar totalt. Den disk som operativsystemet ligger på skall vara byglad som master-disk på IDE-kanal 1. Du sätter om byglar på baksidan av disken där du väljer om disken skall vara master eller slave. Sen kan du givetvis partitionera (dela upp) diskarna i flera enheter, C, D, E, F osv.
------------------