webForumDet fria alternativet

win2k gillar inte att boota

5 svar · 233 visningar · startad av Bitstate

BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg

Hade inget bättre för mig igår så jag ominstallerade win2k och lade in linux, men nu vill inte win2k längre...

innan hade jag partitionerna c,d,f och g där f är en ntfs partition, med linux fdisk tog jag bort c och d.

Sedan startade jag win2k's installationsprogram och sade åt den att lägga sig på C (vilket nu var NTFS partitionen), vilket win2k glatt gjorde sedan den formaterat.

Allt fungerade och win2k bootade snällt.

Efter det skapade jag 2st linuxpartitioner där c och d varit och lade in linux där. LILO (linux bootloader) sa jag åt att lägga sig på mbr (då win2k inte skall ha något att göra med denna). I Lilo sade jag dessutom till att det gick att boota från /dev/hda3, dvs primary master, partition 3.

Men nej, så kul skall vi inte ha det, win2k bootar visserligen men stannar och gnäller om att <root> (någonting) ntoskrnl (eller något liknande) inte existerar. så vad gör jag nu. Om jag kör igång win2k installationsprogram och väljer att reparera installationen pajjar jag inte resten då (och får lägga in lilo igen så att inte win2k laddar osv).

Visserligen kan jag få win2k's bootloader att ladda linux, men det är inte särskillt smidigt *dessutom* har en polare gjort precis samma sak (med den skillnaden att win2k låg på första partitionen) och där fungerade allt smärtfritt.

Några smarta ide'er?

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Visserligen kan jag få win2k's bootloader att ladda linux, men det är inte särskillt smidigt

På vilket sätt? Tycker att det funkar hur bra som helst med NT-bootloadern även till linux. Ser liksom inga fördelar med LILO som bootloader i detta fall...(tvärtom, för precis som du skriver kan man sabba lilo med repkonsolen i w2k).

------------------
Ancilla, face mea laganum!

[Redigerat av PeW den 24 jun 2001]

men om jag sedan updaterar kärnan, måste jag väl på nytt skapa en fill att ge till win2k's bootloader? eller?

Jamen det är ju skitlätt:
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
# dd if=/dev/hda** of=/bootsect.lnx bs=512 count=1

hda** = bootpartionen
Och sen kopiera in filen bootsect.lnx i c:/
Gjort på 2 röda :)

------------------

tja det låter inte helt svårt :) (det jag sett är ungefär samma men man behövde en floppy att sno bootsektorn från :( )

men vad gör jag då? kör win2k installationsprogram och låter lilo ryka? (genom att "reparera installationen" )

vad händer då nästa gång jag kör liloconf (eller vad det nu heter)? pajjar win2k då igen?

Nja... Man kan ju välja om man ska låta lilo ligga på mbr eller på bootpartionen. Väljer man bootpartionen kan man köra ovan kommando och kopiera in bootsect.lnx på en msdosformaterad diskett och sen kopiera in från disketten till c:/.
Klart smidigt, för det enda som behöver nykopieras / ändras vid ändringar linuxkernel eller w2k är just bootsect.lnx.

Kolla:http://www.linuxdoc.org/HOWTO/mini/Linux+NT-Loader.html

------------------

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)