MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg Jag sätter min fråga här eftersom kunden påstår att problemet har med Windows att göra. :)
Hej och hå, mycket är det som kan gå fel! Jag skickar ut "hembrända" CD med grafik till kunder i hela världen och hittills har det gått helt utan problem. Nu är det dock en som inte kan läsa CDn. Så här skrev hon:
-------------------------
I did exactly what you said, and when I have inserted the CD, the player showed as follows:
ARTIST: Data or no disc loaded
TITLE: Please insert an audio compact disc
TRACK: (Blank)
TOTAL PLAY: 00:00 m:s
TRACK: 00:00 m:s
I have repeatedly tried, but the message remains the same.
The only thing I have come up with is that the CD is for Windows 95, and will not play on a Windows 98 computer. I have run into that situation before; Windows 95 CDs just will not play.
-------------------------
Om hon inte hade nämnt det där med Windows 95 (jag har W95) hade jag trott att det var något fel på CDn. Hon kan alltså inte köra några CD brända med Windows 95, men jag har sänt ut massor med CD till folk med både 98 och ME utan problem. Jag förstår inte varför hon får upp ett meddelande om att sätta in en "audio CD". CDn är bränd som "data". Har ni den blekaste aning om vad som kan vara fel och om det går att göra något åt det? Kanske är det något busenkelt, så jag får skämmas för att jag frågade. :)
R Hmmm... När jag läser mitt inlägg får jag för mig att det nog inte alls har med Windows att göra. Flytta det gärna om ni tycker det är bäst. /R
Hälsningar,
Maja
[Redigerat av Maja den 11 jun 2001]
WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg Kan det inte vara så att du har råkat bränna den i audioformat då???
------------------
"Datorer behöver i framtiden inte väga mer än 1,5 ton."
Popular Mechanics, 1949
MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg Nej, jag har aldrig bränt någon sådan och har alltså inte ändrat inställningarna (jag dubbelkollade det just nu). Dessutom skrev hon ju att hon inte kunnat läsa någon CD bränd med W95. Tack ändå!
Hoppas på tips på saker jag kan fråga henne eller annan hjälp.
R Glömde säga att jag brände flera andra CD vid samma tillfälle och de andra funkar bra. /R
~ Maja
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Vad är det som är meningen att det ska hända när hon trycker in CD:n i datorn?
Jag menar -hon snackar om player (CD-player förmodar jag), det är ju klart att en CD-player säger till henne att sätta in en Audio-CD för det är ju inte en sådan som hon har stoppat in, men om det är en data-CD så ska hon ju öppna den på "vanligt" vis, dvs genom "den här datorn" eller utforskaren -är det inte så att det kan vara ett fall av SBK? ;)
------------------
"Develop for it? I'll piss on it."
Microsoft CEO Bill Gates, about developing
applications for Steve Jobs' NeXT Computers -
which led to the demise of NeXT in 1993.
MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg Hej Reefer! Precis vad jag först tänkte och skickade därför en beskrivning till henne om hur hon gör med Utforskaren (många av mina kunder är tyvärr totala nybörjare). Det är det hon syftar på när hon skriver att hon gjort exakt som jag sa, men tyvärr funkar det alltså inte ändå.
Hon gör säkert något galet, men jag vet tyvärr inte tillräckligt mycket om datorer (jag heller :) ) för att kunna lista ut vad, eller vad jag ska fråga henne för att komma vidare.
R Mycket redigera idag :) Vad betyder förresten SBK? /R
~ Maja
MorphMedlem sedan juli 2000534 inlägg SBK = Skit Bakom Knapparna
a.k.a
SBS = Skit Bakom Spakarna :)
Hur bad du henne göra med Utforskaren?
Om jag endast klickar på en cdrom-enhet i Utforskaren i 98 så försöker den spela upp cd-skivan, iaf om det finns en autorun. För att kolla på innehållet måste jag högerklicka på enheten och välja Utforska (eng. Explore).
Kanske är något att försöka med?
------------------
/Morph
Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg SBK = Shit Behind Keyboard :e
------------------
MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg Hej Morph,
Ha ha! Ja det har jag förstås hört förr. Kom bara inte ihåg det just nu.
Där har du nog nåt! Jag skrev såhär (eftersom det är så jag gör i W95):
------------------------
...
Instead you need to start it yourself. I don't know how experienced you are, but I will try and explain how to do it,
and if you still don't get it to work, don't hesitate to let me know.
-
First you need to start the Explorer (not Internet Explorer, but the little program where you create new folders, move, delete or copy files etc.)
-
Insert the CD.
-
In the Explorer, look at the little icons and letters to the left. "C:" is usually your main hard disk. If you scroll further down, you will see other letters and icons. How many depends on
how many hard disks and other units you have installed, but the CD driver is usually "D:". There should be a little icon with a disc on it, next to it. If "D:" doesn't have such an icon, look
for "E:" or even "F:".
-
When you have found the CD player icon, highlight it, and the CD content will show to the right.
...
------------------------
Hon säger att efter att ha gjort så får hon felmeddelandet jag la med i mitt första inlägg. Det låter faktiskt som om ditt tips kan vara det som får det att funka! Nu har jag iallafall något att föreslå.
Tack allihop!
~ Maja
BitstateMedlem sedan nov. 2000432 inlägg kommer inte helt ihåg men det är så att vissa (halvtaskiga) cdläsare tror att vissa typer av brända skivor är audioskivor.
TronicMedlem sedan juni 2001135 inlägg Kör du Finalize Cd. För visa cd romar kan inte läsa cdr skivor så vida dem inte är stängda. Du kan ju prova att köra den på en anna cd rom. om den funkar då så måste det vara något fel med cd romen.
MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg Tack till Reefer också för förklaringen till SBK... ;)
Bitstate, hoppas du har fel! Annars blir det svårt att ordna. Ja, det är bara att vänta och se vad hon svarar.
Tronic, programmet heter Easy CD Creator och jag stänger alltid CDn. Jag fattar inte riktigt det här sista: "Du kan ju prova att köra den på en anna cd rom. om den funkar då så måste det vara något fel med cd romen."
Hon har CDn i USA, så det är svårt för mig att testa den... :)
~ Maja
Har personen ifråga inga kompisar med en CD-rom läsare då ;) :e
------------------
"When the 500 isn't right, you're in hell, when a Superbike isn't right, it's ok"
Valentino Rossi, Nastro Azurro Honda
MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg He he! Ja, det har hon nog, men det är ju inte precis det första man begär av en kund. Funkar inte era andra tips ber jag henne sen.
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg
Där har du nog nåt!
Ööuhmm...fast...de va ju de ja skrev...typ... :OO
...näe, ska inte säga något...*over and out*
------------------
MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg Reefer, jo, du sa samma sak. Tack! Det var bara att jag inte visste att man behövde högerklicka i W98. I W95 räcker det med att markera CD-romenheten. Den biten fattade jag först när Morph skrev sitt inlägg. Hoppas nu att det funkar. Hon har inte hunnit svara än.
MajaMedlem sedan mars 2000344 inlägg Eftersom ni var så snälla och hjälpte till kan jag ju rapportera att det löste sig! Den dumbommen försökte köra CDn via "CD-spelaren", inte via Utforskaren, trots att jag beskrivit så detaljerat hur hon skulle göra. Håhåjaja! Nu funkar det iallafall. :)